Bijlagen

Specificatie Apeldoorn Ontwikkelt Fonds (AOF)

Apeldoorn Ontwikkelt Fonds (bedragen x € 1.000)

Begroting 2024
primair

Begroting 2024
na wijziging

Rekening 2024

Stand per 1-1

14.619

14.619

14.619

Voeding MPB 2024-2027

Schaalsprong Apeldoorn 2040 inclusief strategische aankopen

- strategische verwervingen/negatieve grondexploitaties

16.500

16.500

16.500

- Stadmaken/BSK ontwikkelportfolio formatie

785

785

785

Onrendabele top energietransitie en warmtenet

- Energietransitie

2.000

2.000

2.000

- bijdrage Rijk

-750

-750

-750

Versterking van het sociaal fundament

- Onrendabele top zorgwoningen

1.000

1.000

1.000

Turap 2024

0

Oekraïnegelden

13.500

13.500

Totaal voeding

19.535

33.035

33.035

Mutaties 2024

Schaalsprong Apeldoorn 2040 inclusief strategische aankopen

- Molenstraat - Centrum/Mariastraat

-1.527

-1.527

-1.472

- Exploitatielasten Mariastraat

-55

-22

- Aankoop Hoofdstraat 80-82

-2.426

-1.609

- Herzbergerpark

-3.467

-3.457

- Hoog Soeren 134

-750

-750

- Stadmaken/BSK ontwikkelportfolio formatie

-785

-785

-483

- Programmabureau Stadmaken op de Veluwe/IPOR

-3.250

-3.250

-3.132

Bedrijventerreinen en economie

Bedrijventerreinen

-100

-100

0

Onrendabele top energietransitie en warmtenet

- onrendabele top energietransitie

-1.250

-1.250

299

Totaal onttrekkingen

-6.912

-13.610

-10.626

Stand AOF per 31-12-2024

27.242

34.044

37.028

Toelichting

De raad heeft bij het vaststellen van de nota Reserves en Voorzieningen 2023 op 11 mei 2023 ingestemd met het vervallen van de aparte spelregels voor de BROA en het omzetten van deze reserve naar een Ontwikkelfonds. In de MPB 2024-2027 zijn nadere criteria opgenomen en is voorgesteld om dit Fonds voor de volgende doelen te gebruiken:

  1. schaalsprong Apeldoorn 2040 inclusief strategische aankopen (prioritair: BSK, Zuidrand en Uddel)
  2. ontwikkeling en onrendabele top van bedrijventerreinen
  3. onrendabele top energietransitie en warmtenet
  4. versterken van het sociaal fundament.

Ook zijn de volgende criteria vastgesteld:

  • het AOF moet recht doen aan de bestuurlijke keuzes die eerder zijn gemaakt zoals bij de Omgevingsvisie 2040 en bij de Kadernota Maatschappelijke Ontwikkeling;
  • in het fonds worden maatschappelijke opgaven opgenomen die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van Apeldoorn 2040 en die niet in de jaarlijkse exploitatie van de MPB passen;
  • het gaat om incidentele opgaven waarbij de uitvoering zich over meerdere jaren uitstrekt;
  • jaarlijks wordt bij de MPB afgewogen of een nieuwe ambitie aan het Ontwikkelfonds moet worden toegevoegd inclusief de benodigde dekkingsmiddelen;
  • voeding van het AOF gebeurt via de MPB of de Voorjaarsnota met een onderbouwing op hoofdlijnen van de ambitie. Hiermee worden de middelen in het fonds gereserveerd, maar het college kan het geld nog niet uitgeven;
  • onttrekking uit het AOF vindt plaats met een door de raad vastgesteld bestedingsplan en begrotingswijziging. Op dat moment ontstaat in het AOF een project met een fasering van de uitgaven. Als het bestedingsplan al in de MPB concreet onderbouwd kan worden, dan is geen apart raadsbesluit meer nodig;
  • voor overheveling tussen projecten in het AOF is instemming van de raad nodig.

Ontwikkelingen AOF 2024

Turap 2024: storting in AOF
In begrotingswijziging 2024-24 bij de Tussentijdse rapportage heeft de raad ingestemd met het voorstel om het verschil van € 13,5 miljoen tussen onze uitgaven en de rijksvergoeding voor opvang van Oekraïense vluchtelingen te storten in het AOF.

Raadsbesluiten : besluitvorming over aanwending van het AOF in 2024

In 2024 heeft de raad ingestemd met de volgende aanwendingen:

  • € 1,5 miljoen bijdrage voor de grex Molenstraat Centrum en € 55.000 voor de bijbehorende inhaalafschrijving
  • € 2,4 miljoen voor de aankoop van Hoofdstraat 80-82, een deel van de uitgaven volgt in 2025
  • € 5 miljoen voor Hertzbergerpark voor de jaren 2024 en 2025, een deel van de uitgaven volgt in latere jaren
  • € 0,75 miljoen als bijdrage in de aankoop van Hoog Soeren 134

Daarnaast zijn er voor de eerder beschikbaar gestelde posten uitgaven gedaan in 2024. Dit betreft de posten:

  • Stadmaken/BSK ontwikkelportfolio formatie; een deel van de uitgaven schuift door naar 2025
  • Programmabureau Stadmaken op de Veluwe; een deel van de uitgaven schuift door naar 2025
  • Bedrijventerreinen
  • Energietransitie;  een aantal activiteiten vanuit de investeringsagenda is nog niet opgestart. Daarnaast is er capaciteit ten laste gebracht van de rijksgelden gebracht. In totaal is er € 0,3 miljoen minder uitgegeven aan activiteiten vanuit de Investeringsagenda. Deze middelen zijn toegevoegd aan het AOF.
Deze pagina is gebouwd op 06/26/2025 15:20:54 met de export van 06/26/2025 15:01:07