Inleiding
In de nieuwe werkwijze inzake de rechtmatigheidsverantwoording (zie ook paragraaf Bedrijfsvoering – rechtmatigheid) classificeren we over- en onderschrijdingen van de lasten en baten als onrechtmatig. De afwijkingen kunnen wel acceptabel zijn. De afspraken daarover zijn opgenomen in de Financiële verordening 2024 zoals uw raad die heeft vastgesteld.
Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten niet alleen getrouw in de jaarrekening worden opgenomen, maar ook voldoen aan een drietal rechtmatigheidscriteria. Dit betreft het begrotings ‐ , voorwaarden ‐ , en misbruik ‐ en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre die criteria zijn nageleefd. Meer concreet houdt dit in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet ‐ en regelgeving. Daarvoor is het door de raad op 23 januari 2025 vastgestelde normenkader van de relevante wet ‐ en regelgeving van toepassing.
Deze verantwoording hanteert een grensbedrag, dat de raad heeft bepaald en 1% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves bedraagt. Dat komt neer op € 8,8 miljoen. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2024 van de Commissie BBV van oktober 2024.
Bevinding
Het college stelt vast dat de omvang van de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties die niet rechtmatig tot stand zijn gekomen € 21,3 miljoen bedragen. Dat is hoger dan het daarvoor gestelde grensbedrag van € 8,8 miljoen. Van de niet rechtmatig tot stand gekomen verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties is volgens het college overigens een bedrag van € 8,0 miljoen acceptabel op basis van door de gemeenteraad vastgestelde afspraken. Dit betreffen bijvoorbeeld begrotingsoverschrijdingen die reeds eerder gemeld zijn aan de Raad, waarbij de hogere kosten gedekt worden door direct gerelateerde hogere opbrengsten of waarbij sprake is van onvoorziene situaties. Wij verwijzen naar de programmaverantwoording in het jaarverslag alsmede naar de paragraaf Investeringen voor een uitgebreide toelichting.
In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie het onderneemt om de vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.
Begrotingscriterium | x € miljoen |
---|---|
1A. Overschrijding lasten programma’s. | 7,5 |
1B. Overschrijding investeringsbudgetten. | 0,5 |
2. Ongeautoriseerde reservemutaties. | 0,0 |
3. Overschrijding van baten en/of onderschrijding van lasten en baten die niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of niet tijdig aan de raad zijn gemeld. | 0,0 |
Totale begrotingsonrechtmatigheid (1+2+3) | 8,0 |
4. Waarvan acceptabel: | 8,0 |
Waarvan niet acceptabel: | 0,0 |
Voorwaardencriterium | |
5. Inkopen ten onrechte niet Europees aanbesteed | 13,3 |
M&O criterium | |
6. Bevindingen: | 0,0 |
Totale omvang van de onrechtmatigheid | 21,3 |
Waarvan acceptabel | 8,0 |
Waarvan niet acceptabel | 13,3 |