Vanuit interne beheersing monitoren we aanbevelingen die door verschillende gremia zijn en worden gedaan om verbeteringen door te voeren in beleid, processen en/of prestaties. Die aanbevelingen kunnen zijn gedaan door onze accountant PwC (via interim- en jaarrekeningcontrole), door de Rekenkamer of via college-onderzoeken (gebaseerd op de verordening doelmatigheid en doeltreffendheid).
Bijlage A integraal overzicht follow up aanbevelingen
Jaar | Actiepunt | Toelichting op actiepunt | Thema | Hoofdproces | Proces- | Prioriteit | Start | Planning | Status | Toelichting status maart/april 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 PWC-i en 2021 1 en 2023 25 | Inkopen en betalingen | De organisatie heeft nog niet alle verplichtingen vastgelegd in de verplichtingenadministratie. | D en B | Financiële administratie | Afdelingshoofd Financiën en Control | top | 2020 | 2025 | Bijgesteld | Uit analyse van de facturen blijkt dat in veel gevallen niet aan onze beleidsregel wordt voldaan. Deels doordat de organisatie zich niet houdt aan de eigen beleidsregel, deels doordat er sprake is van historische overeenkomsten die niet aan de basisnormen voldoen, maar feitelijk wel leiden tot betalingen. Door een versteviging van contractmanagement en het inrichten van een centraal inkooppunt (grip op inkoop, focuspunt directiebrief 2024) en een versteviging van de controlrol in het aanspreken op de non-conformiteit aan de beleidsregel (doorontwikkeling organisatie F&C) wordt dit beter.. Verbeterpunt blijft daarmee actueel. Wel is er met ingang 2025 de voorwaarde om DVO's als verplichting vast te leggen. |
2020 PWC-i en 2021 4 | Aanbestedingen | De rechtmatigheid van aanbestedingen is nog onvoldoende gewaarborgd. | Overstijgend | Inkopen en aanbesteden | Afdelingshoofd Interne dienstverlening | top | 2020 | 2025 | Bijgesteld | Momenteel wordt 1 systeem ingericht waarin contracten zijn opgenomen. Dat leidt tot 1 centraal contractregister. Verder is decentraal inkopen nu de norm, dit wordt centraal inkopen en decentraal afroepen. Dit moet er voor zorgen dat de beheersmaatregel om contracten 1-op-1 te koppelen aan verplichtingen makkelijker te handhaven wordt. Zolang de beheersmaatregelen nog niet voldoende werken blijft het risico op onvolledigheid van de verplichtingen en contracten bestaan. |
2020 PWC-i en 2021 12 en 13 | WMO en Jeugd | De interne beheersmaatregelen in de eerste lijn zijn niet altijd zichtbaar (waaronder bij de indicatiestelling en het toekenningsbesluit (omvang/duur), maar de daadwerkelijke invoer). Controles bij de invoer van cliëntgegevens en declaraties Wmo niet altijd zichtbaar. | M O | Jeugdzorg en WMO (uitvoering) | Teammanager Administratie WMO, Jeugd Relatiebeheer en teammanager WMO | hoog | jan-21 | 2025 | geborgd | In 2024 zijn de volgende interne beheersmaatregelen geimplementeerd voor indicaties die langdurig (> 5jaar) gesteld zijn; |
2022 PWC-i | Subsidies (verstrekt) | Controles bij verstrekte subsidies in 1e lijn vinden onvoldoende zichtbaar plaats | D en B | Subsidieverstrekking en bijdragen | Afdelingshoofd Interne dienstverlening | 2025 | Bijgesteld | De directie heeft opdracht gegeven om: 1) een uitvoeringsteam subsidie op te richten, 2) processen uitgaande subsidies te (her)ontwerpen en vast te laten stellen door de directie en 3) de subsidieregelingen te bundelen in één regeling. 2025 wordt in projectvorm met alle benodigde disciplines (waaronder VIC) uitvoering gegeven aan deze deelopdrachten. De aanbeveling zal bij de (her)inrichting van de subsidieprocessen en uitvoeringsteam worden meegenomen. Er loopt hiervoor een project genaamd Grip op subsidies | ||
2022 PWC jr | Voorspellend vermogen | Kijk kritisch naar het voorspellend vermogen, gezien de ontwikkelingen en grote opgaven | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd Financiën en Control | belangrijk | 2022 | 2027 | Op schema | Dit punt is nog steeds legitiem. Er wordt nog steeds kritisch gekeken naar het voorspellend vermogen. Door steeds verdere investering op de hygiëne van de cijfers (investering data kwaliteit). We koersen op vervanging van het financieel systeem per 1-1-2027 en daar wordt dit in meegenomen. Overigens blijft er dan nog steeds een mate van onvoorspelbaarheid door de financieringen vanuit het Rijk. |
2022 PWC jr | Rechtmatigheids-verantwoording | Regels voor begrotingsonrechtmatigheid dienen juist in de financiële verordening te worden vastgelegd; belangrijk om te kijken of huidige invulling in lijn is met landelijke richtlijnen en interpretaties, specifiek voor begrippen 'tijdigheid' en 'acceptabel' | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd Financiën en Control | hoog | 2023 | mrt-25 | Geborgd | Er is in maart 2025 een herziene financiele verordening aan de Raad ter besluitvorming voorgelegd. Dit is tijdig genoeg om voor de jaarrekening 2024 van toepassing te zijn. |
2023 PWC jr | Financiële functie | Er moet worden geïnvesteeerd in de (strategische) financiële functie inclusief bijbehorende systemen | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd Financiën en Control | hoog | 2024 | 2024 | Geborgd | We zijn druk bezig om deze functie vervuld te krijgen. De markt voor deze functies is erg krap. Via inhuur is er tijdelijk voorzien in deze functie. |
2023 PWC jr | Jaarverslag | Aandachtspunt is dat er veel wordt gerapporteerd per programma over de activiteiten, maar minder over de effecten hiervan. | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd Financiën en Control | hoog | 2024 | Geborgd | In 2024 hebben we bij elk PC-document de schrijvers geattendeerd op het schrijven van teksten. We voeren consolidatie gesprekken om e.e.a scherper te krijgen. | |
2023 PWC jr | P&C-cyclus | De aanlevering van diverse dossiers is niet op tijd | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd Financiën en Control | hoog | 2025 | Op schema | Met ingang van de jaarrekeningcontrole van 2024 werken we met een modulaire planning. Deze is in afstemming met de accountant gemaakt. We zullen evalueren met de accountant of dit naar behoren heeft gewerkt. | |
2023 BC jr | Investerings-kredieten | Er is geen gedetailleerd investeringsplan in de begroting opgenomen en dus is er ook geen uitgebreide verantwoording. Gezien de omvang van de investeringen, de ambities en schaarse middelen is het aan te bevelen hier meer werk van te maken en met elkaar de behoefte te bepalen die ook uitvoerbaar is. | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd Financiën en Control | hoog | 2024 | Geborgd | Het proces van verbeteren van de paragraaf Investeringen is ingezet bij de MPB 2025-2028. Het belang ervan wordt gedeeld en we maken deze paragraaf steeds een beetje beter. We zien deze in samen hang met het punt van Voorspellend vermogen | |
2024 IR | GRC-tool | Het gebruik van een GRC-tool door de gehele organisatie kan bijdragen aan betere | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd Financiën en Control | hoog | 2025/2026 | Op schema | Het belang wordt onderkend. De aanschaf en later een evenutele implemenentatie wordt op dit moment overwogen in relatie tot de visie van het totale applicatielandschap. | |
2024 IR | VIC | Investeer in ontwikkeling VIC met duidelijke koers / stip op de horizon | Concern | Interne Controle | Afdelingshoofd Concernzaken | belangrijk | jan-25 | sep-25 | Op schema | Het belang wordt onderkend. Gesprekken over koers en ontwikkeling zijn gestart. Dit wordt ook in brede(re) context van toezicht en audit in de organisatie geplaatst door ook vakgebieden als privacy, security en informatieveiligheid aan te haken. |
2024 IR | Risico-management | Aandachtspunten risicomanagement: | Overstijgend | Risicomanagement | Afdelingshoofd Financiën en Control | 2025 | Op schema | Er is een geactualiseerde kadernota risicomanagement 2025-2028 door het college vastgesteld in januari 2025. Deze is naar de raad gestuurd, maar nog niet behandeld door de raad. In de paragraaf weerstandsvermogen wordt dit gemeld. Alle geïdentificeerde risico’s leggen we vast in een informatiesysteem’. Als de raad hier ook mee instemt dan is dat kader gesteld. Het implementeren daarvan moet vervolgens nog plaatsvinden. | ||
2024 IR | Cybersecurity | Bij bankoverschrijvingen en wijzigingen crediteurenstamgegevens altijd countercalls (nabellen) doen met reeds bekende contractpersonen om vast te stellen dat verzoeken niet frauduleus zijn. | D en B | Betaalproces | Afdelingshoofd Financiën en Control | 2025 | Op schema | Met ingang van het boekjaar 2025 zijn we gestart met het nabellen van crediteuren. Het uiteindelijk doel is het beperken van mogelijke frauduleuze handelingen en dat doel wordt hiermee bediend. We schaffen software aan om ons hieron te ondersteunen | ||
2024 IR | Cybersecurity | Actualiseer het patchmanagement en formaliseer dit en beleg verantwoordelijkheid omtrent opvolging kwetsbaarheidsscans in de organisatie. | D en B | IT | Afdelingshoofd Informatie | 2025 | Op schema | Er zijn in 2024 de nodige stappen gezet. Dit onderwerp is echter nog niet afgerond en zal in 2025 wederom de nodige aandacht krijgen. | ||
2024 IR | Projectmatig werken | Projectmatig werken kan verbeteren via gebruik van specifiek hiervoor geschikte software. | R en E | Projectmatig werken | Afdelingshoofd PPIM | 2026 | Op schema | Opdracht verkenning naar overzicht op projecten is opgeleverd. Aanbeveling voor planningsoftware is in nu beeld en moet intern verder worden ingebracht in o.a. de i-portfolio. | ||
2024 IR | Fraude | Concretiseer uitvoering fraudepreventieprogramma en actualiseer frauderisico-analyse. | Concern | Fraudepreventie en -bewustwording | Afdelingshoofd Concernzaken | belangrijk | sep-24 | okt-25 | Op schema | Beheersing frauderisico deels in IC-programma's opgenomen. Kan en moet nog beter. Te weinig capaciteit aanwezig geweest. Vanaf 1 maart 2025 komt meer capaciteit hiervoor beschikbaar. |
2024 IR | Aanbestedingen | Interne controles aanbestedingen van 3e lijn naar de 1e en 2e lijn brengen. | Overstijgend | Aanbestedingen | Afdelingshoofd Concernzaken | belangrijk | jan-25 | dec-25 | Op schema | Loopt via project grip op inkoop. O.a. inkoopsysteem moet spendanalyses makkelijker maken en koppelen met rechtmatigheid van aanbestedingsprocedures. |
DETAILBEVINDING | ||||||||||
2020 PWC-i, 2021 ICT 1, 2022 ICT 1 | IT | Er is geen sprake van een derdenverklaring in relatie tot uitbestede IT processen van ZorgNed | D en B | Contract- en leveranciers management ICT | Afdelingshoofd Informatie | belangrijk | jun-20 | 2024 | geborgd | In 2021 heeft ZorgNed een managementsysteem voor informatiebeveiliging geïmplementeerd. Dit in verband met de certificering voor NEN7510 en ISO27001. Scope daarbij is de ZorgNed software, de ZorgNed SaaS dienstverlening en de ZorgNed kantoorautomatisering (bedrijfsvoering). De directie van ZorgNed meldt dat de maatregelen die conform bovengenoemde normen binnen dit systeem zijn geïmplementeerd, ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd in 2023. In juli 2023 is dit bevestigd middels een continuering van de certificering op basis van de resultaten van de 2e controle audit eind mei 2023. De situatie voor Totallink is onveranderd. Afgestemd wordt of dit bij de afdeling Informatie hoort of bij de proceseigenaren. |
2020 PWC-i, 2021 ICT 1, 2022 ICT 1 | Er is geen sprake van een derdenverklaring in relatie tot uitbestede IT processen van TotalLink | D en B | Contract- en leveranciers management ICT | Afdelingshoofd Informatie | belangrijk | jun-20 | 2025 | Bijgesteld | De situatie voor Totallink is onveranderd. Er moet intern nog worden afgestemd. | |
2020 PWC-i en 2021 ICT 2 | IT | Bevinding | D en B | Beheer applicaties en ICT-infrastructuur | Afdelingshoofd Informatie | belangrijk | jun-20 | 2025 | Bijgesteld | Toegangsbeveiliging is één van de speerpunten in het Jaarplan informatiebeveiliging 2025. |
2022 PWC jr | Paragraaf | Actualiseer kadernota Verbonden Partijen (2015) | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd Financiën en Control | belangrijk | 2023 | mei-24 | Geborgd | Het college heeft een geactualiseerde kadernota verbonden partijen 2025-2028 vastgesteld en naar de raad gestuurd. De raad heeft deze echter nog niet behandeld |
2022 PWC jr | BBV | De toelichting (inclusief analyse op de cijfers) op de bijlage incidentele baten en lasten mag nog wat duidelijker | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd Financiën en Control | belangrijk | 2023 | nov-24 | Geborgd | In 2024 is de lijn uit 2023 voortgezet met extra aandacht. We zetten deze nu op geborgd. |
2023 PWC jr | SiSa | het proces van de SiSa-controle is verbeterd, maar kent nog een aantal aandachtspunten: een aantal SiSa-dossiers wordt niet tijdig aangeleverd en daarnaast kost het relatief veel tijd en energie om vervolgvragen uit de organisatie beantwoord te krijgen. Wij adviseren u om dit proces intern te evalueren en de knelpunten te benoemen en deze te verbeteren. Het uitvoeren van een tussentijdse afsluiting van het gehele SiSa-dossier kan hier een positieve bijdrage aan leveren. | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd Financiën en Control | hoog | 2023 | Geborgd | De gemeentelijk Sisa-coordinator heeft ook in 2024 met de hardclose van het 3e kwartaal alle dossiers tot en met september aangeleverd bij de accountant. Bij de jaarrekening hoeft dan nog slechts 3 maanden te worden aangeleverd en gecontrolleerd. Apeldoorn kijkt goed terug op dit proces en we zullen deze wijze ook in 2025 uitvoeren. | |
2023 PWC jr | Grondexploitaties | kwaliteit en oplevering van grondexploitaties moet worden verbeterd door de definitieve resultaten vroegtijdig gereed te hebben, het proces MPG af te stemmen op het jaarrekeningproces en helder te communiceren over moment van oplevering definitieve dossiers | R&E / Concern | MPG | Afdelingshoofd Vastgoed en Grond | hoog | 2024 | 2025 | Geborgd | Het is proces is op voorafgaand aan het opstellen van het MPG afgestemd met de accountant. Daarmee is de actie geborgd. |
2023 PWC jr | BBV | conform BBV dient in het overzicht van baten en lasten (de programmarekening) de werkelijke toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves te worden opgenomen. In de jaarrekening is enkel de regel 'mutaties reserves' opgenomen. | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd Financiën en Control | belangrijk | 2024 | jul-05 | Bijgesteld | Status bevinding is ongewijzigd; we kijken hier in 2025 naar |
2023 PWC jr | BBV | De staat van voorzieningen wijkt af van de strikte vereisten vanuit de BBV; hierin is bijvoorbeeld geen categorie opgenomen met vrijgevallen bedragen | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd Financiën en Control | belangrijk | 2024 | Geborgd | Status geborgd: kolom vrijval bedragen is toegevoegd in jaarrekening 2024 | |
2023 PWC jr | Voorzieningen | Voorziening groene compensaties | Ruimte | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | vooralsnog via FC uit te zetten | hoog | 2024 | Geborgd | Status geborgd: nadere analyse heeft uitgewezen dat deze post een reservekarakter heeft; in de aanbiedingsbrief wordt het formele voorstel gedaan om de voorziening weer om te zetten naar een reserve. | |
2023 PWC jr | IT | wij adviseren om na te gaan welke acties noodzakelijk zijn binnen de Gemeente Apeldoorn om bij AI-beheer en -ontwikkeling aan de AI-wetgeving te blijven cq te gaan voldoen | D en B | Afdelingshoofd Informatie | belangrijk | 2024 | 2025 | Geborgd | Er is een kerngroep AI waarin AI-ontwikkelingen in relatie tot de gemeente Apeldoorn worden geduid. | |
2023 PWC jr | Schattingen | wij vragen aandacht voor het periodiek taxeren van uw bezit (ook specifiek de strategische gronden) | Ruimte | Activa | Afdelingshoofd Vastgoed en Grond | belangrijk | 2024 | 2025 | Geborgd | Dit doen we periodiek. Bij het MPG is van een selectie van het bezit een taxatie uitgevoerd zoals vastgelegd in ons uitvoeringskader grondbedrijf. === Ten behoeve van de paramters voor de grondexploitaties hebben we voor het MPG 2025 extern advies gevraagd. Netcongestie en stikstof zijn in de risicoanalyse meegenomen. |
2023 PWC jr | Frauderisico-analyse | wij adviseren u om een centrale registratie van nevenfuncties met bijbehorend proces in te richten en periodiek de juistheid en volledigheid van deze registratie te laten (her)bevestigen | Concern | Interne controle | Afdelingshoofd Concernzaken Afdelingshoofd Personeel en Organisatie | belangrijk | 2024 | dec-25 | Bijgesteld | Actualisatie van het beleid vindt plaats. Er is centrale registratie van politieke ambtsdragers en specifiek aangewezen personen. Medewerkers wordt gevraagd naar nevenwerkzaamheden bij in diensttreding en dit wordt geregistreerd in het personeelssysteem en personeelsdossier. Periodieke toets of herbevestiging vindt niet plaats. Dit aandachtspunt wordt onderzocht. |
2020 PWC-i en 2021 9 en | Inkomende subsidies | Er is geen centraal inzicht op de volledige verantwoording en de juiste afgrenzing van de ontvangen subsidies | D en B | Subsieverwerving en ontvangst | Afdelingshoofd Concernzaken | belangrijk | apr-21 | 2025 | Bijgesteld | De opdracht is nog niet afgerond. Dezelfde beheersmaatregelen zijn nog van kracht (DB). Het subsidievolgsysteem is live sinds 9 december 2024. In het voorjaar van 2025 zal er echter een nieuwe versie van het systeem zijn en het is nog onduidelijk of alle ingevoerde informatie 1 op 1 kan worden overgezet. Daarom zijn nog niet alle projecten van de afgelopen jaren op dit moment al in het systeem ingevoerd, maar het ligt in de planning dat dit wordt gedaan gedurende 2025. |
2024 IR | Prestatielevering | Ontwikkel centraal beleid en procedures voor vastlegging prestatieverklaring | D en B | Financiële administratie | Afdelingshoofd Financiën & Control | hoog | 2024 | 2025 | Bijgesteld | De vastlegging van prestatieverklaringen (PV’s) gebeurt binnen het financiële systeem CODA Unit 4, voor facturen waarop een verplichtingnummer is doorgegeven als betalingskenmerk. |
2024 IR | Handmatige boekingen | Zorg voor afgedwongen functiescheiding voor alle handmatige boekingen. | D en B | Financiële administratie | Afdelingshoofd Financiën & Control | belangrijk | 2024 | 2024 | Geborgd | We hebben voor alle handmatige boekingen voldoende functiescheiding ingericht. Dit punt kan naar afgehandeld |
2024 IR | Personeels-mutaties | Tref waarborgen voor de volledigheid van de personeelsmutaties; het is mogelijk om handmatig personeelsmutaties door te voeren in het systeem; onderzoek de mogelijkheden om de workflow in YouForce technisch af te dwingen en als dat technisch niet mogelijk is, het advies om periodiek een uitdraai van de salarismutaties te maken en deze (zichtbaar) aan te sluiten op de lijst gecontroleerde mutaties | D en B | Salaris administratie | Afdelingshoofd Interne Dienstverlening | belangrijk | 2024 | 2025 | Bijgesteld | De al genomen beheersmaatregelen zijn naar ons inzicht voldoende. De aanbeveling voor het inrichten van een digitale workflow in Youforce is begrijpelijk, en we gaan dit onderzoeken in 2025. Tegelijkertijd is de inschatting dat het rest-risico dermate laag is dat deze aanbeveling niet specifieke monitoring op de opvolging behoeft.Voor wat betreft de uitdraai van de salarismutaties kan er b.v. bij de interimcontrole een mutatieverslag worden opgevraagd. Dit geeft jullie een de mogelijkheid voor steekproefcontrole indien noodzakelijk geacht. |
2024 IR | Afgrenzing kosten | Zorg voor betere afgrenzing van kosten en investeringen (niet alleen gegevensgericht inrichten); geadviseerd wordt dit meer in de 1e lijn te borgen en dit via rapportages zichtbaar te maken. Ook wordt geadviseerd om een protocol op te stellen hoe om te gaan met een juiste afgrenzing van facturen. Met een nieuw fifnancieel stueem en verplichtingen adm (Grip...) | Overstijgend | Opstellen TURAP/ Jaarrekening | Afdelingshoofd Financiën & Control | belangrijk | 2024 | Geborgd | Met de huidige financiele applicatie is de facilitering naar de 1e lijn beperkt. Gegeven de omstandigheden doen we het maximale doen we een gegevensgerichte controle die wij voor nu voldoende vinden. Met de aanschaf van het nieuwe financiele systemen en verbeterslag in het project grip op inkoop zullen deze processen sterk verbeterd worden, | |
2024 IR | LIAS | Zorg voor wijzigingsprocedure Lias op de aansluiting van gegevens tussen Coda en Lias | D en B | Applicatie | Afdelingshoofd Financiën & Control | belangrijk | 2024 | dec-25 | Op schema | Wijzigingen kunnen alleen door 2 functioneel-beheerders worden aangebracht. De opdracht hiertoe kan door 2 coordinatoren worden verstrekt. Bij de maandafsluiting wordt de aansluiting gemaakt en vastgelegd. De procedure is nog niet vastgelegd. |
Bijlage B Opvolging aanbevelingen overige RKC onderzoeken en collegeonderzoeken
num- | Actiepunt | Planning geborgd | Toelichting status januari 2025 | Proceseigenaar |
---|---|---|---|---|
Evenementen Apeldoorn juni 2021 | ||||
1 | Ontwikkel verschillende scenario’s voor het evenementenbeleid | Geborgd | We werken momenteel aan het uitvoeringsbeleid dat voortvloeit uit de Kadernota Evenementen 2024. In 2024 is de subsidieregeling geactualiseerd en is een adviescommissie voor evenementensubsidies ingesteld. De Beleidsregel uitvoering evenementenbeleid zijn in 2024 opgesteld en vastgesteld. Deze zijn per 1 januari 2025 van kracht. Daarnaast zijn we in 2024, ter verbetering van onze dienstverlening via de 'evenementendesk', gestart met een inwonerreis om knelpunten voor evenementenorganisatoren in kaart te brengen. Op basis van deze inzichten zullen we aanpassingen doorvoeren, waaronder een duidelijk overzicht van de subsidiemogelijkheden voor evenementen en de optimalisatie van onze website. De verdere verbetering van het uitvoeringsbeleid wordt daarmee onderdeel van de reguliere PDCA-cyclus. | Vitaal en Ondernemend Apeldoorn |
2 | Denk na over de balans tussen budget en doelen zodat de doelen haalbaar zijn | idem | ||
3 | Creëer een integraal afwegingskader voor het geheel aan evenementensubsidies | idem | ||
Toezicht en Handhaving Openbare Orde en Veiligheid Maart 2021 | ||||
1 | 1. Aan College Draag zorg voor een geactualiseerd handhavingskader en maak een duidelijker koppeling tussen de verschillende indicatoren en doelstellingen | Q4 2025 | In 2024 is gestart met het opstellen van een meerjarenbeleidsplan. Door personele wisselingen en andere prioriteiten (opstellen beleid vitale vakantieparken, opstellen afdelingsplan voor 2025 en het verkennen van plannen voor de nieuw te vormen afdeling Veiligheid) werden de werkzaamheden aan het meerjarenbeleidsplan tijdelijk stilgelegd. Deze zijn inmiddels weer opgepakt. In januari heeft er een Kick-off bijeenkomst plaatstgevonden om het beleidsplan verder vorm te geven. Hierbij is afstemming met afdeling JZ. | Preventie, Toezicht en Handhaving |
Thuiszitters een Zorg 2021 | ||||
1 | College: rapporteer SMART over schoolverzuim en thuiszitten en maak daarmee de opbrengsten van de preventieve aanpak inzichtelijk. | Het streven is om in Q4 2025 beter inzichtelijk te hebben wat de effecten zijn van een meer preventieve aanpak | Met de Samenwerkingverbanden en het CJG bespreken we per kwartaal de verzuimcijfers. Vanuit samenwerking rapporteren we nu ook het aantal thuiszittende leerlingen in zorg. Deze cijfers worden jaarlijks geupdate in de monitor maatschappelijke ontwikkeling. Het doel is om meer realtime datagestuurd te werken, waar we nu veel data pas achteraf kunnen zien. Door belemmeringen in processen en systemen vraagt dit een verregaande samenwerking met alle partners: onderwijs, samenwerkingsverbanden, gemeente en CJG. Hier maken we diverse stappen in. Ook vanuit het onderwijs zijn er diverse ontwikkelingen om leerlingen passend onderwijs te bieden en uitval te voorkomen. Ook hier zijn we als gemeente bij betrokken en is het doel opbrengsten meetbaar te maken. | Beleid Maatschap- pelijke ontwikkeling |
Collegeonderzoek 2023: Samenwerking Zorg en Veiligheid: rapport maart 2024 | ||||
1 | Aanbeveling A1: Maak in interactie met partners en de lokale samenleving uitvoeringsplannen rondom concrete opgaven op wijkniveau | Het plan 'Samen voor Veiligheid'is in concept klaar en wordt in februari aangeboden aan het college. Medio maart kan het dan worden besproken in de raad. | Er is een uitvoeringsplan opgesteld die onder regie van de veiligheidsmanager Zorg en veiligheid is samenwerking en afstemming met BMO en intensieve regie wordt aangepakt en uitgevoerd. | Programma Integrale Veiligheid |
2 | Aanbeveling A2: Investeer in ontwikkeling van regie op casusniveau. Richt regie vanuit één hand tegelijkertijd op de inhoudelijke opgave, het proces en de actoren. | |||
3 | Aanbeveling A3 : Richt op systeemvereenvoudiging, dienstbaar leiderschap en versterking van het lerend vermogen |