Werkleerbedrijf Lucrato
Werkleerbedrijf Lucrato
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Lucrato bedient drie doelgroepen. Ten eerste is zij werkgever voor inwoners met een indicatie Wsw. In dit kader begeleidt Lucrato mensen naar een werkplek, zoveel mogelijk bij een reguliere werkgever. Daarnaast is Lucrato ook werkgever voor inwoners die in het kader van Beschut Werk een werkplek nodig hebben. De derde groep inwoners die Lucrato bedient, zijn inwoners die naar verwachting vanuit de Participatiewet binnen een jaar aan het werk kunnen gaan.
Betrokken partijen
De Gemeenschappelijke Regeling Lucrato is een verbonden partij tussen de gemeenten Apeldoorn, Epe en Heerde.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van Werkbedrijf Lucrato bestaat uit drie leden, waaronder de voorzitter. Gemeente Apeldoorn levert de voorzitter en deze heeft bij het staken der stemmen de doorslaggevende stem. Het lid van de gemeente Apeldoorn heeft twee stemmen. Het lid van de gemeente Epe en het lid van de gemeente Heerde hebben ieder één stem. Een besluit van het bestuur is genomen als dit meer dan de helft van het aantal uitgebrachte stemmen heeft verkregen.
Portefeuillehouder(s)
S. Biharie
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Jaarlijks worden door het college prestatieafspraken met het bestuur van Lucrato overeengekomen. Lucrato legt verantwoording af over de Prestatieafspraken 2024 in het voorjaar van 2025. Voor het jaar 2025 stellen we opnieuw prestatieafspraken vast met Lucrato en deze zenden we ter kennisneming aan de Raad.
Risico's
Sinds 2020 heeft Lucrato tekorten begroot op het bedrijfsresultaat welke zij niet meer uit eigen middelen kan dekken. Lucrato heeft in de begroting 2025-2028 een aanvullende bijdrage van Apeldoorn opgenomen van € 1,0 miljoen. Vanaf 2025 is in onze begroting geen bijdrage opgenomen, maar hebben we hier in de paragraaf weerstandsvermogen een risico voor opgenomen. Gelukkig hebben we de afgelopen jaren gezien dat de daadwerkelijke bijdrage van de gemeente in het exploitatietekort lager was dan begroot.
Ontwikkelingen beleid
In 2024 heeft college, samen met de colleges van Heerde en Epe en het bestuur van Lucrato, een evaluatie naar het Koersdocument Door naar Werk door het bureau Berenschot laten uitvoeren. Dit Koersdocument lag ten grondslag aan de o.a. de vorming van Lucrato. De vier partijen gaan in 2025 de aanbevelingen uitwerken.
Naar verwachting treedt de Wet Participatiewet in Balans per 1 januari 2026 in werking. Lucrato wordt betrokken bij de uitwerking van deze wetswijziging zodat zij de dienstverlening aan inwoners hierop aanpast. Lucrato wordt ook betrokken bij de uitwerking van een andere wetswijzgiging: Van School naar Duurzaam Werk. Ook voor deze wet geldt als beoogde invoerdatum 1 januari 2026.
In 2025 stellen we samen met Lucrato en de gemeenten Epe en Heerde een plan op dat als onderbouwing dient voor de extra Impulsmiddelen die het Rijk beschikbaar stelt voor Sociaal Ontwikkelbedrijven (i.c. Lucrato).Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 23.479.000 (verwacht)
Aandelenbelang
Voorzitter van het bestuur
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
- € 66.000
€ 267.000
€ 820.000 (verwacht)
Eigen vermogen
€ 3.113.000
€ 3.034.000
€ 2.708.000 (verwacht)
Vreemd vermogen
€ 3.960.000
€ 5.041.000
€ 3.210.000 (verwacht)
GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid.Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
Er zijn een aantal ontwikkelingen in wetgeving welke gevolgen kunnen gaan hebben voor de inwonersbijdrage, zoals bijvoorbeeld de pandemische paraatheid in de WPG. Op dit moment zijn de ontwikkelingen nog onvoldoende inzichtelijk. Eventuele effecten worden pas in 2025 verwacht.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
n.n.b.
Aandelenbelang
DB lid
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
€ -487.000
€ 525.000
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 2.656.000
€ 3.182.000
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 8.787.000
€ 13.266.000
n.n.b.
Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe)
Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe)
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Borgen van een gezonde fysieke leefomgeving (o.a. schoner, stiller en duurzamer) creëren door regulering op basis van vergunningverlening, milieutoezicht, handhaving en milieuadvisering.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Voorst, Harderwijk, Heerde, Hattem, Ermelo, Elburg, Oldebroek, Nunspeet, Putten en Epe en provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een algemeen bestuur van 13 leden en een dagelijks bestuur van 5 leden. Wethouder D.S. Huizer vertegenwoordigt de gemeente Apeldoorn in beide besturen. Elk algemeen bestuur lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. Indien 3 leden van het algemeen bestuur van opvatting zijn dat een besluit tot ongewenste en onrechtvaardige gevolgen leidt voor de deelnemers die zij vertegenwoordigen, kunnen zij een herstemming aanvragen. Bij een herstemming geldt het principe van gewogen stemmen, het aantal stemmen per deelnemer wordt dan vastgesteld op basis van het aandeel in de begroting.
Portefeuillehouder(s)
D.S. Huizer
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
In de begroting en jaarrekening van de ODVeluwe staan interne risico's. Die kan ODVeluwe zelf opvangen binnen haar eigen begroting. Er wordt een stijgende lijn in het aantal adviesproducten geconstateerd. Met name op het gebied van bodem/asbest en energietransitie. Deze stijging kon nog worden opgevangen binnen de begroting. Dit begint echter wel op gespannen voet te staan met de bijdrage van de ODVeluwe op het onze ambities in het licht van Brede Welvaart. Daarnaast spelen de ontwikkelingen omtrent de Omgevingswet die met ingang van 2024 in werking is getreden. Dit zal leiden tot extra werkzaamheden voor de nieuwe ODVeluwe op het gebied van onder meer bodem en geluid. De financiële consequenties hiervan zijn meegenomen in de claim onomkeerbaar beleid Omgevingswet.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 5.341.866
Aandelenbelang
DB en AB lid
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
€ 334.665 -/-
€ 239.928 -/-
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 184.665 -/-
€ 239.928 -/-
€ 60.000 prognose
Vreemd vermogen
€ 408.165
€ 870.726
€ 800.000 prognose
Regio Stedendriehoek
Regio Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Regio Stedendriehoek draagt bij aan onze ambities uit programma 2 en 3 door belangenbehartiging op het gebied van duurzaamheid, ruimtelijke ordening (waaronder milieu en mobiliteit) en economische zaken.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Lochem, Voorst, Heerde en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een regioraad van 16 leden en het dagelijks bestuur uit 8 vaste leden (de gemeenten) en 2 agendaleden (provincie Gelderland en Overijssel).
Portefeuillehouder(s)
N. Derks (AB); P.C.J. Messerschmidt (AB)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
Het weerstandsvermogen van de Regio Stedendriehoek is zeer beperkt. Bij deze WGR 'light' is de afspraak gemaakt dat de Stedendriehoek geen eigen vermogen opbouwt. Indien de Regio Stedendriehoek op enig moment onverhoopt niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen moet teruggevallen worden op de deelnemende gemeenten.
Ontwikkelingen beleid
In 2024 is veel gebeurd in de Regio Stedendriehoek. Naast het ingaan van de nieuwe Gemeenschappelijke Regeling in juli, is de Regio Deal ‘Sterker in 3D’ uitgewerkt. Langs de lijnen Duurzaam, Divers en Dichtbij krijgen meerdere initiatieven vanuit de triple helix de kans om in de komende jaren een bijdrage te leveren aan het versterken van de Brede Welvaart in de regio. In 2024 is ook als regio hard gewerkt aan het neerzetten van de basis voor een Ontwikkelperspectief. In november heeft het Rijk tijdens het Bestuurlijk Overleg Leefomgeving ingestemd met de start van het Ontwikkelperspectief, waarin ze ook als partner zullen gaan deelnemen. Samen met de partners uit de regio en de provincies Gelderland en Overijssel zal dit traject in 2025 een belangrijk onderdeel vormen van de regionale agenda. In 2024 is afgesproken om de inzet als regio verder vorm te zullen geven langs de lijnen ‘Groei in Balans’ en ‘Groei in Veerkracht’.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
Aandelenbelang
AB lid
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
€ 146.672
€ 261.138
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 146.672
€ 261.138
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 608.883
€ 713.679
n.n.b.
Tribuut
Tribuut
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Met ingang van 1 januari 2016 voert Tribuut voor de gemeente Apeldoorn de belastingtaak uit. Naast de uitkeringen van de rijksoverheid vormen de gemeentelijke belastingen een belangrijke bron van inkomsten.
Betrokken partijen
Tribuut is een samenwerkingsverband van de gemeenten Apeldoorn, Epe, Lochem, Voorst, Brummen en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van Tribuut bestaat uit 6 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder van den Berge. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige meer stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Gemeenschappelijke regeling Tribuut,
De GR is gewijzigd.De financiële stukken zijn hier te raadplegen.
Prestatie afspraken
Risico's
De risico's zijn opgenomen in het ontwerp toekomstplan en begroting 2025-2028 (pagina 19). De risico's bestaan uit beleidsharmonisatie, uitbreiding, proceskostenvergoeding, (inhuur)personeel, energiekosten, inflatie doorberekend in contracten, telefonie en ICT.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 3.862.000
Aandelenbelang
Bestuurslid
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
€509.000
€621.503
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 819.095
€ 714.099
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 1.115.088
€ 1.006.436
n.n.b.
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland voert de regionale taken uit op het terrein van de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio doet dat ook op lokaal niveau zoals dat is aangegeven in de Wet Veiligheidsregio’s. Daarmee draagt de VNOG bij aan het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse burgers, bedrijven en instellingen.
Betrokken partijen
De VNOG is een gemeenschappelijke regeling (GR) en bestaat uit 22 gemeenten in Noord- en Oost- Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De VNOG heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. De gemeente Apeldoorn levert de voorzitter van deze besturen. Op grond van de Wet Veiligheidsregio’s is dit de burgemeester. De gemeente Apeldoorn heeft 6 van de totaal 50 stemmen.
Portefeuillehouder(s)
A.J.M. Heerts
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Regionaal Risicoprofiel en Beleidsplan 2021-2024.
Prestatie afspraken
Risico's
De VNOG kan normaal gesproken de risico’s opvangen binnen haar eigen reserves. De weerstandscapaciteit bestaat uit het totaal van middelen dat beschikbaar is om de risico’s financieel af te dekken. Deze zijn ruim voldoende.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
n.n.b.
Aandelenbelang
DB en AB lid
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
€ 2.510.000 Voordelig
€ 2.831.788 Voordelig
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 17.323.913
€ 19.874.060
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 35.566.035
€ 25.423.595
n.n.b.
PlusOV
PlusOV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
1. Subjectief welzijn - Meer inwoners, en mensen die in Apeldoorn verblijven, zijn betrokken, doen mee, doen ertoe en voelen zich veilig en gelukkig.
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Prins.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)
Prestatie afspraken
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om financiële risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.De stijging van het vervoersvolume vormt een risico voor stijgende kosten. Terwijl de realisatie voor 2024 een overschot van laat zien is de verwachting dat dit in de aankomende jaren om zal buigen naar een tekort. In 2025 volgen er beheersmaatregelen om de stijging te beperken.
Ontwikkelingen beleid
Mensen prettig, betaalbaar en efficiënt vervoeren wanneer er geen vervoersalternatief is. Dat is de missie van PlusOV. Deze missie geeft ons twee belangrijke opdrachten; kwalitatief goed vervoer, efficiënt georganiseerd en daarmee betaalbaar voor reiziger en gemeenten.
Reizigers geven in het continu klanttevredenheidsonderzoek een waardering van ruim een 8 als algemeen rapportcijfer voor het vervoer door PlusOV.
‘De vervoerskosten blijven ondanks de sterke stijging van het vervoersvolume binnen de begroting door een lagere NEA-index, een verbeterde efficiëntie in de planning (meer ritten zijn te combineren) en uitvoering van het vervoer. Dit laat zien dat door efficiënt werken de kosten beperkt blijven, dit geldt zeker voor Apeldoorn. Hoe meer ritten er gereden worden hoe groter de kans is dat PlusOV ritten kan combineren. Dat zien we ook terug in de volumegroei van 2024 en de relatief geringe grotere vervoerskosten.
De kans op het kunnen combineren is groter in een verstedelijkt gebied als Apeldoorn. In plattelandsgebieden is bij meer ritten de kans op het kunnen combineren minder groot (De ritten gaan daar vaak meerdere richtingen uit).Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 3.051.885
Aandelenbelang
DB lid
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
55.195
951
0
Eigen vermogen
€ 575.538
€ 439.809
€ 89.809
Vreemd vermogen
€ 4.631.140
€ 1.934.294
€ 1.753.580