Bedrijfsvoering

Financiën

0.4 Overhead

Pitch

Op het taakveld Overhead is de afwijking op de lasten bijna even groot als de afwijking op de baten, zodat dit taakveld per saldo sluit met een nadeel van € 139.000. Vanuit dit taakveld wordt circa € 600.000 (voornamelijk inhuurkosten) verrekend met de Bedrijfsvoeringsreserve op basis van de systematiek rapportage loonsom. Personele regelingen laten voordelen (vergoeding woon- werkverkeer € 830.000) en nadelen (verlofsparen € 537.000) zien. Het nadeel op de Schoonmaak (€ 230.000) betreft een structureel tekort, waarvoor in de MPB2025-2028 extra dekking is opgenomen.

Lasten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

Concernbrede personeelskosten

Nadeel

584

I

Loopbaancentrum

Voordeel

328

I

Personele kosten Bedrijfsvoering (zie ook de baten)

Nadeel

915

I

Wet Open Overheid

Voordeel

140

I

Directieraad

Nadeel

338

I

Facilitaire kosten Werkgebouw Zuid (zie ook de baten)

Nadeel

300

I

Samen055 (zie ook de baten)

Nadeel

100

I

Informatievoorziening

Voordeel

780

I

Werkplekapparatuur (zie ook de baten)

Nadeel

267

I

Vergoeding woon- werkverkeer medewerkers

Voordeel

830

I

Catering

Nadeel

265

I

Schoonmaak

Nadeel

230

S

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 300.000

Nadeel

317

I

Totaal lasten

Nadeel

1.238

Baten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

Facilitaire kosten Werkgebouw Zuid (zie ook de lasten)

Voordeel

200

I

Personele kosten Bedrijfsvoering (zie ook de lasten)

Voordeel

295

I

Werkplekapparatuur (zie ook de lasten)

Voordeel

274

I

Samen055 (zie ook de lasten)

Voordeel

280

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 300.000

Voordeel

49

I

Totaal baten

Voordeel

1.098

Detail

Concernbrede personeelskosten (€ 584.000 N)
Nadeel is voornamelijk veroorzaakt door een niet begrote storting in de Voorziening Verlofsparen van € 537.000. Per jaareinde wordt de hoogte van de voorziening bepaald op basis van gespaarde & opgenomen verlofuren. Aangezien dit jaarlijks fluctueert, is hier geen bedrag voor geraamd.

Loopbaancentrum (€ 328.000 V)
Er is in 2024 minder behoefte geweest aan ondersteuning vanuit het Loopbaancentrum.

Personele kosten Bedrijfsvoering (saldo lasten en baten € 620.000 N)
Deze kosten worden verrekend met de Bedrijfsvoeringsreserve op basis van de systematiek rapportage loonsom (in dit geval zijn het voornamelijk inhuurkosten welke grotendeels gedekt worden door vacatureruimte die elders ontstaat en samenkomt in de genoemde reserve). Tegenover extra lasten van € 915.000 staan extra baten van € 295.000 (opbrengsten detacheringen) met per saldo een nadeel van € 620.000.

Wet Open Overheid (€ 140.000 V)
De Wet Open Overheid (Woo) moet 1 juli 2027 volledig geïmplementeerd zijn. In 2024 zijn flinke stappen gezet in de realisatie van de benodigde doelen om te voldoen aan de Woo. Echter zijn een aantal noodzakelijke projecten later gestart en zullen begin 2025 gerealiseerd gaan worden. Hierdoor verschuiven een aantal noodzakelijke uitgaven van 2024 naar 2025. Daarom het voorstel om het restantbudget (€ 140.000) over te hevelen naar 2025 via een bestemmingsvoorstel.

Directieraad (€ 338.000 N)
Dit betreft voornamelijk onderzoek- en advieskosten ter ondersteuning van interne ontwikkelingen, denk bijvoorbeeld aan het Nieuw voor Oud traject, Visie op Bedrijfsvoering en onderzoek organisatieontwikkeling.

Facilitaire kosten Werkgebouw Zuid (saldo lasten en baten € 100.000 N)
Enerzijds zijn er circa € 300.000 extra kosten. Dit is veroorzaakt door een verlate energieafrekening over de jaren 2022 en 2023, hogere onderhoud- en schoonmaakkosten. Dit laatste is structureel en maakt onderdeel uit van de MPB2025-2028. Hier tegenover staan € 200.000 hogere opbrengsten, omdat een groot deel van de (extra) kosten doorbelast is aan de huurders.

Samen055 (saldo lasten en baten € 180.000 V)
Tegenover extra locatiekosten (€ 100.000) staat een extra incidentele opbrengst, doordat er  achterstallige huuropbrengsten zijn ontvangen. Dit resulteert in een incidenteel voordeel van € 180.000.

Informatievoorziening (€ 780.000 V)
Op het budget Mobiele Devices is er een voordeel van € 435.000, waarvan wordt voorgesteld om dit bedrag mee te nemen naar 2025 via de Reserve Overlopende Projecten. Van dit bedrag is € 200.000 bestemd voor aanpassingen rondom de huisvesting. Dit bedrag was ook reeds in 2024 hiervoor gereserveerd. Het restantbudget van € 235.000 is bestemd voor de uitlevering van nieuwe telefoons, waarvan de uitvoering vertraagd is en in 2025 verder zal worden uitgerold. Daarnaast is er in het algemeen een voordeel ontstaan door lagere kapitaallasten als gevolg van vertraging in de besteding van kredieten en een optelsom van meerdere kleinere voordelen op verschillende budgetten.

Werkplekapparatuur (saldo lasten en baten € 7.000 V)
Tegenover de extra kosten (€ 267.000) staan ook extra opbrengsten (€ 274.000), omdat deze extra kosten worden gemaakt ten behoeve van derden en derhalve doorbelast kunnen worden.

Vergoeding Woon- werkverkeer medewerkers (€ 830.000 V)
Met ingang van 1 januari 2024 hebben de medewerkers van de gemeente Apeldoorn recht op een vergoeding Woon- werkverkeer. Voor dit eerste jaar van deze regeling zijn de verwachte kosten te hoog ingeschat. De komende jaren zal blijken of dit voordeel structureel zal zijn.

Catering (€ 265.000 N)
Het nadeel op de Catering heeft verschillende oorzaken. Door het niet nakomen van contractuele verplichtingen is vroegtijdig afscheid genomen van onze vorige leverancier voor warme en koude dranken. Op dit moment heeft de gemeente Apeldoorn een kortlopend, duurder contract in afwachting van afronding nieuwe aanbesteding. Daarnaast is er per 1 januari 2024 een verbod op het gebruik van plastic bekers, waardoor de inhuurkosten gestegen zijn om de koffievoorziening op peil te houden. Ook zijn in de loop der jaren het aantal locaties uitgebreid. De aanbesteding moet uitwijzen of het tekort structureel zal zijn.

Schoonmaak (€ 230.000 N)
Het nadeel op de Schoonmaak heeft verschillende oorzaken, zoals een hoger prijspeil dan de toegepaste indexatie van de budgetten, veranderde wetgeving (bijvoorbeeld het verplicht gebruik van steigers in bepaalde situaties) en een uitbreiding van het aantal locaties. De hogere kosten van de schoonmaak zijn structureel en hiervoor is in de MPB2025-2028 extra dekking opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 06/26/2025 15:20:54 met de export van 06/26/2025 15:01:07