Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | |||
---|---|---|---|---|---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's |
1.1 Onze organisatie is in control en handelt volgens de afgesproken kaders en normen. | 1.1.1 De jaarstukken zijn voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring | ||||
1.1.2 We nemen maatregelen ten behoeve van de bedrijfscontinuïteit | |||||
1.1.3 College stelt rechtmatigheidsverantwoording op bij jaarstukken en zorgt via reguliere P&C-cyclus voor tussentijdse informatie | |||||
1.1.4 We krijgen grip op onze inkoopprocessen | |||||
1.2 We voldoen aan de voorwaarden voor het minimale volwassenheidsniveau 3 (op een schaal van 5) voor de AVG en Wpg | 1.2.1 We voldoen aan de normenkaders die de verschillende landelijke toezichthouders stellen aan de beveiliging en datakwaliteit van de basisregistratie en landelijke ICT-voorzieningen | ||||
1.2.2 Uit te voeren activiteiten dragen bij aan groei in het privacy volwassenheidsniveau. | |||||
1.2.3 We stellen een jaarplan informatiebeveiliging op en monitoren en verantwoorden de voortgang, zodat we onze beveiliging op het gewenste niveau krijgen en/of behouden | |||||
1.3 De interne dienstverlening aan de organisatie is op orde. | 1.3.1 Het proces van te verstrekken subsidies is adequaat georganiseerd. | ||||
1.3.2 We voeren regie over het inkoopproces. | |||||
1.3.3 Onze huisvesting is toekomstbestendig. | |||||
1.3.4 We faciliteren plaats onafhankelijk werken. | |||||
1.3.5 We ontwerpen een applicatiestrategie | |||||
1.3.6 We schrijven in begrijpelijke taal (Taal van de Stad) | |||||
1.4 Onze organisatie is toekomstbestendig en ondernemend. | 1.4.1 We bevorderen ondernemerschap bij onze medewerkers. | ||||
1.4.2 We realiseren een toekomstbestendig personeelsbestand. | |||||
1.4.3 We gaan anders werken. | |||||
1.5 We voeren de I-visie uit | 1.5.1 Wij gaan bij de uitvoering van de I-visie van plan naar realisatie. | ||||
1.5.2 Technologie en data worden zodanig ingezet dat dit een maximale positieve opbrengst voor Apeldoorn en de gemeentelijke dienstverlening oplevert. | |||||
Toelichting | |||||
1.1.2 planning: Het project ‘bedrijfscontinuïteit’ loopt achter op de planning en zal ook in 2025 doorlopen. Oorzaak hiervoor is de beperkte inzetbare capaciteit in het projectteam en bij de verschillende afdelingen. Een vertraging in de realisatie van het project betekent dat we minder goed voorbereid zijn dan beoogd op mogelijke crisisscenario's. Bij een daadwerkelijke crisissituatie kan het herstel daarom langer duren dan mogelijk nodig was geweest. 1.2.1 planning: Uit het ENSIA-verantwoordingstraject over 2023 bleek dat we onder de norm scoren voor het procesmatig beheer van de Basisregistratie Personen. De inhoudelijke datakwaliteit voldoet wel aan de gestelde normen. De uitvoering van een aantal verbeteracties m.b.t. een aantal aspecten van beveiliging loopt, maar kende niet de geplande voortgang doordat de benodigde beschikbare capaciteit bij de verschillende afdelingen beperkt was. 1.2.2 risico’s: De werkzaamheden van het privacy team werden in 2024 voor een groot deel door wisselende ingehuurde capaciteit uitgevoerd. Dit levert een risico op voor de continuïteit van de werkzaamheden van het team. Oorzaak ligt o.a. bij langdurig ziekte van vaste medewerkers. Deze situatie geldt in ieder geval ook nog in Q1 2025. 1.2.3 planning: Niet alle doelstellingen uit het jaarplan informatiebeveiliging 2024 zijn behaald. Oorzaak is de beperkte inzetbare capaciteit vanuit het security team en de grote vraag naar ondersteuning en adviezen vanuit de organisatie. 1.3.1: In 2024 is de verstrekking van de regeling sportinfrastructuur niet goed verlopen, met name door het twee maal voorkomen van dezelfde naam in het systeem. Inmiddels is dit geëvalueerd en zijn acties ondernomen om dit in de toekomst te voorkomen. 1.3.2. Planning / risico's: We voeren op dit moment het project grip op inkoop uit (zie 1.1.4). Het contractmanagementsysteem wordt in Q1 2025 operationeel. Vervolgens gefaseerd geïmplementeerd per afdeling. Dit betekent wel een geringe vertraging in de planning; maar geeft extra tijd om de financiële afhandeling van aangegane contracten mee te nemen in het integrale inkoop- en contractmanagementproces. 1.3.3 Inhoud: Er is een probleem met de huisvesting vanwege groei van de organisatie. Het gevolg is dat het aantal werkplekken t.o.v. het aantal medewerkers niet meer in balans is en we niet voldoen aan de norm (0,65), die we daarvoor gesteld hebben. Er is nu een conceptontwerp voor het stadhuis en werkgebouw Zuid gereed. Dit concept wordt nu doorgerekend op kosten op de onderdelen klimaattechniek, meubilair en beveiligingsconcept. 1.5.2 De realisatie van de I-visie ligt op schema met onder meer het versterken van onze informatiebeveiliging in onze IT-infrastructuur, de realisatie van de moderne werkplek en het inrichten van een omgeving voor eenduidig informatiebeheer en de ontsluiting van onze data voor maatschappelijke vraagstukken via onder meer De sociale kaart en de bereikbaarheid van de binnenstad. We hebben de middelen die de raad daarvoor heeft vrijgemaakt weten aan te vullen met een speciale uitkering vanuit het Rijk (ministeries van I&W en BZK) voor duurzame stedelijke ontwikkeling en met vijf andere grote gemeenten een intensieve samenwerking bereikt in Dutch Metropolitan Innovations. |