Deelnemingen
Accres Holding BV
Accres Holding BV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Accres Apeldoorn BV is een dochter van Accres Holding BV. Accres Apeldoorn BV beheert en exploiteert voor de gemeente maatschappelijk vastgoed en verleent diensten op het gebied van natuur, onderwijs, welzijn, educatie, recreatie en sport. Daarmee draagt zij bij aan diverse doelstellingen van onze gemeente met name uit het hoofdstuk Samenleving.
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn is de enige eigenaar van Accres Holding BV. De holding heeft drie dochters: Accres Apeldoorn BV, Accres Shared Services BV en Accres Deelnemingen BV. Gemeente Apeldoorn heeft een dienstverleningsovereenkomst met Accres Apeldoorn BV. Accres Shared Services BV ondersteunt Accres Apeldoorn BV, de holding en de andere dochters.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Gemeente Apeldoorn is de enige aandeelhouder van de BV
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge (aandeelhouder), M. Wenzkowski (opdrachtgever)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De gemeente heeft een dienstverleningsovereenkomst met Accres Apeldoorn BV. Deze dienstverleningsovereenkomst gold voor de periode 2021 tot en met 2024 en is met een jaar verlengd. Accres beheert en exploiteert in opdracht van de gemeente maatschappelijk vastgoed en sportaccommodaties.
Risico's
Het financiële risico van de gemeente als eigenaar van Accres is in principe beperkt tot de waarde van het aandelenbezit. Maar Accres draagt als opdrachtnemer ook bij aan verschillende begrotingsprogramma's. Als Accres de afgesproken prestaties niet of niet goed genoeg levert, kan dat gevolgen hebben voor de inwoners van Apeldoorn en omgeving. Die zouden de gemeente als opdrachtgever hierop kunnen aanspreken. Als een dochteronderneming van Accres verlies lijdt, kan dit voor Apeldoorn als 100% eigenaar van het moederbedrijf tot imagoschade leiden. We hebben hier invloed op door als aandeelhouder periodiek met de directie van Accres de ontwikkeling van het bedrijf te bespreken. Daarnaast beschikt Accres over een governancestructuur die inzicht biedt in toezicht en verantwoordelijkheden.
Ontwikkelingen beleid
De dienstverleningovereenkomst is met een jaar verlengd en loopt daarmee tot eind 2025. Deze verlenging hebben we doorgevoerd om meer tijd te hebben om een goede inhoudelijke uitvraag voor de dienstverleningsovereenkomst te hebben met ingang van 2026 en verder.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 15.211.445
Aandelenbelang
100% aandelen
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
€ 507.489
€ 295.025
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 3.625.566
€ 3.920.590
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 6.995.028
€ 7.285.895
n.n.b.
NV Orpheus theater/congrescentrum
NV Orpheus theater/congrescentrum
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Orpheus draagt met zijn theater- en congresfunctie bij aan de culturele en economische doelstellingen van de gemeente Apeldoorn: een goed vestigingsklimaat voor bedrijven, een goed leefklimaat voor bewoners en een aantrekkelijke stad voor bezoekers.
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn is de grootste aandeelhouder. Daarnaast hebben particulieren en bedrijven een belang in de NV.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De gemeente is grootste aandeelhouder.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge (andeelhouder), P.C.J. Messerschmidt (cultuur)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Cultuur- en Erfgoednota Apeldoorn 2025-2028
Apeldoorns KarakterPrestatie afspraken
De prestatieafspraken met Orpheus zijn, net als bij de andere culturele basisinstellingen, vastgelegd in een separaat document. De afspraken sloten aan bij de doelen uit de Cultuur- en Erfgoednota 2021-2024 Apeldoorns Karakter!
Risico's
Het eigen vermogen van de NV is € 2.821.000. Orpheus heeft daarmee voldoende buffers om operationele financiële tegenvallers op te vangen. Orpheus informeert Apeldoorn als aandeelhouder door het jaar heen actief over de financiële ontwikkelingen en resultaten. Tussentijdse berichten geven aan dat Orpheus voor 2024 op koers ligt om de begroting te realiseren.
Ontwikkelingen beleid
Orpheus zet in de beleidsperiode 2025 – 2030 in op:
1) cultuur: een brede, aantrekkelijke en deels vernieuwende en exclusieve culturele programmering: culturele diversiteit en artistieke kwaliteit, uitbreiding van activiteiten in wijken en dorpen
2) congres: het binnenhalen en accommoderen van (grotere) een- en meerdaagse congressen en events: gedreven ondernemerschap en excellente service
3) community: het ruimte bieden aan lokale culturele initiatieven om zich in Orpheus te presenteren en het gezamenlijk met maatschappelijke partners ontwikkelen en uitvoeren van activiteiten voor nieuwe doelgroepen of rondom maatschappelijke thema’s: lokale binding en maatschappelijke impactFinanciële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 5.087.122
Aandelenbelang
72,7% aandelen
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
€ 254.000
€ 1.022.185
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 1.799.000
€ 2.821.000
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 5.755.000
€ 6.375.000
n.n.b.
Gemeenschappelijke regeling
GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid.Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
DB lid
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
Er zijn een aantal ontwikkelingen in wetgeving welke gevolgen kunnen gaan hebben voor de inwonersbijdrage, zoals bijvoorbeeld de pandemische paraatheid in de WPG. Op dit moment zijn de ontwikkelingen nog onvoldoende inzichtelijk. Eventuele effecten worden pas in 2025 verwacht.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
n.n.b.
Aandelenbelang
DB lid
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
€ -487.000
€ 525.000
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 2.656.000
€ 3.182.000
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 8.787.000
€ 13.266.000
n.n.b.
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland voert de regionale taken uit op het terrein van de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio doet dat ook op lokaal niveau zoals dat is aangegeven in de Wet Veiligheidsregio’s. Daarmee draagt de VNOG bij aan het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse burgers, bedrijven en instellingen.
Betrokken partijen
De VNOG is een gemeenschappelijke regeling (GR) en bestaat uit 22 gemeenten in Noord- en Oost- Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
DB en AB lid
Portefeuillehouder(s)
A.J.M. Heerts
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Regionaal Risicoprofiel en Beleidsplan 2021-2024.
Prestatie afspraken
Risico's
De VNOG kan normaal gesproken de risico’s opvangen binnen haar eigen reserves. De weerstandscapaciteit bestaat uit het totaal van middelen dat beschikbaar is om de risico’s financieel af te dekken. Deze zijn ruim voldoende.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
n.n.b.
Aandelenbelang
DB en AB lid
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
€ 2.510.000 Voordelig
€ 2.831.788 Voordelig
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 17.323.913
€ 19.874.060
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 35.566.035
€ 25.423.595
n.n.b.
PlusOV
PlusOV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
1. Subjectief welzijn - Meer inwoners, en mensen die in Apeldoorn verblijven, zijn betrokken, doen mee, doen ertoe en voelen zich veilig en gelukkig.
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
DB lid
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)
Prestatie afspraken
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om financiële risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.De stijging van het vervoersvolume vormt een risico voor stijgende kosten. Terwijl de realisatie voor 2024 een overschot van laat zien is de verwachting dat dit in de aankomende jaren om zal buigen naar een tekort. In 2025 volgen er beheersmaatregelen om de stijging te beperken.
Ontwikkelingen beleid
Mensen prettig, betaalbaar en efficiënt vervoeren wanneer er geen vervoersalternatief is. Dat is de missie van PlusOV. Deze missie geeft ons twee belangrijke opdrachten; kwalitatief goed vervoer, efficiënt georganiseerd en daarmee betaalbaar voor reiziger en gemeenten.
Reizigers geven in het continu klanttevredenheidsonderzoek een waardering van ruim een 8 als algemeen rapportcijfer voor het vervoer door PlusOV.
‘De vervoerskosten blijven ondanks de sterke stijging van het vervoersvolume binnen de begroting door een lagere NEA-index, een verbeterde efficiëntie in de planning (meer ritten zijn te combineren) en uitvoering van het vervoer. Dit laat zien dat door efficiënt werken de kosten beperkt blijven, dit geldt zeker voor Apeldoorn. Hoe meer ritten er gereden worden hoe groter de kans is dat PlusOV ritten kan combineren. Dat zien we ook terug in de volumegroei van 2024 en de relatief geringe grotere vervoerskosten.
De kans op het kunnen combineren is groter in een verstedelijkt gebied als Apeldoorn. In plattelandsgebieden is bij meer ritten de kans op het kunnen combineren minder groot (De ritten gaan daar vaak meerdere richtingen uit).Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 3.051.885
Aandelenbelang
DB lid
2022
2023
2024
Rekeningresultaat
55.195
951
0
Eigen vermogen
€ 575.538
€ 439.809
€ 89.809
Vreemd vermogen
€ 4.631.140
€ 1.934.294
€ 1.753.580