Subjectief Welzijn Omslag van denken We hebben gemerkt dat de nieuwe manier van denken en werken in de brede wijkteams echt een omslag vraagt. Het vraagt van medewerkers om over de grenzen van hun eigen vakgebied te kijken en samen te werken met collega’s vanuit een andere ‘bloedgroep’. Ook regievoeren en vast contactpersoon zijn, is een nieuwe opdracht die extra vaardigheden van de wijkconsulenten vraagt. Daarnaast vragen we van onze professionals om meer in de wijk samen te werken en naar oplossingen te zoeken die aansluiten bij de sociale basis en het netwerk van de inwoner. Ook dit is voor een groot deel van de wijkconsulenten anders dan wat ze gewend waren. We zien dat de hoge instroom en daarmee hoge werkdruk belemmerend werkt voor deze andere manier van denken en werken. Dit vraagt ruimte en steun voor medewerkers om te prioriteren en keuzes te maken, vanuit een professionele afweging. Daarnaast weten we, ook uit andere voorbeelden van het land, dat de beweging naar een stevig lokaal team veelal meerdere jaren in beslag neemt. De brede beweging om meer hulpvragen op te vangen binnen de algemene en voorliggende voorzieningen leidt tot een stijgende de vraag naar deze voorzieningen. Vrijwilligers en mantelzorgers vullen een cruciale rol in bij de invulling en uitvoering van deze voorzieningen. Een stijgende vraag naar vrijwilligers betekent ook een stijgende vraag naar ondersteuning voor vrijwilligers en mantelzorgers. Werken vanuit vertrouwen We werken vanuit vertrouwen en gaan uit van het verhaal van de ouder/kind. We luisteren naar de ouder/het kind en proberen naast ze te staan. We zijn transparant over hoe we werken en zijn eerlijk over wat wel of niet kan. Dit zijn geleerde lessen van de toeslagenaffaire. Hierdoor kunnen ouders en kinderen in herstel komen en proberen we te werken aan een stukje vertrouwen in de overheid. We beogen voor iedere ouder en kind een nieuwe start te realiseren. Inclusie Ondanks de inzet van ervaringsdeskundigen merken we dat nog niet iedereen de weg kan vinden op de gemeentelijke website(s). Het stadhuis is afgelopen jaar getoetst op haar toegankelijkheid en gastvrijheid (door een externe partij i.s.m. ervaringsdeskundigen) zodat wij continue scherp zijn op verrichte verbeteringen. Eigenaarschap voor inclusie ligt nog vaak bij de gemeente terwijl je graag wilt dat dit wordt door gedragen door ketenpartners, de diverse maatschappelijke organisaties en de samenleving. De intermediairs worden steeds meer ingezet door diverse maatschappelijke organisaties in de stad, maar nog niet iedereen weet ze goed te vinden. Jongerenwerk In 2024 zet zich de ontwikkeling door dat het jongerenwerk in Apeldoorn steeds bekender wordt bij bijvoorbeeld onderwijs en zorginstellingen. Het is belangrijk om het gesprek te blijven voeren over de focus van het jongerenwerk. Er is meer vraag dan er jongerenwerkers zijn en dat zorgt voor een blijvend gesprek over prioriteiten en rolscherpte. Hoofddoelstelling 1 Gezondheid - De gezondheid van alle inwoners is toegenomen. Gezondheid Het tijdelijke geld (GALA, IZA en actieplan) zorgt ervoor dat de gemeente dit jaar veel heeft kunnen investeren in duurzame samenwerkingen en het ondersteunen van (startende) netwerken. Ketensamenwerking Regionaal samenwerken in de ketens blijft een uitdaging, omdat gemeenten en welzijn vaak heel verschillend zijn ingericht Hoofddoelstelling 2 Gezondheid - Een stevig vangnet met verbinding naar de sociale basis voor alle inwoners die dat nodig hebben Beschermd Thuis De samenwerking met zorgaanbieders vanaf het begin van het inkooptraject Beschermd Thuis heeft een solide basis gelegd van wederzijds vertrouwen en een gezamenlijke visie op herstelondersteunende begeleiding. De dialoogsessies tijdens de inkoopprocedure waren hierbij cruciaal. Ze hebben niet alleen geleid tot uitvoerbare producten die aansluiten op de behoeften van inwoners, maar ook gezorgd voor een beter gedeeld begrip en afstemming tussen de gemeente en zorgaanbieders. Deze aanpak vormt een waardevolle basis voor een succesvolle implementatie van Beschermd Thuis in de wijk. Jonge ouders gaan graag met elkaar in gesprek over het opvoeden en opgroeien van hun kind(eren). In 2024 is de jeugdgezondheidszorg gestart met groepsbureaus. Waar ze hoopten 1 groepsbureau te starten, zijn het er 6 geworden. Na het wegen en meten gaan ouders met elkaar in gesprek over vragen die bij hen spelen. De jeugdverpleegkundige brengt af en toe kennis in maar laat vooral ouders het woord. Jeugdzorg Voor de nieuwe inkoop jeugd 2026 is met een aantal ouders gesproken over hun ervaringen met de jeugdzorg. Uit deze gesprekken bleek dat het luisteren naar de jeugdige en gezin een aandachtspunt is net als het samenwerken van de aanbieders. In de inkoopstrategie en het inkoopdocument is dit meegenomen. Naast dat we dit hebben omgezet in de inkoopdocumenten, hebben we geleerd dat we aandacht moeten blijven houden voor het op tijd betrekken van ouders en jeugdigen zelf en hen een goede plek te geven in de beleidsontwikkeling. Voor het ambtelijk onderzoek naar de kostenontwikkeling in de jeugdzorg zijn 25 aanbieders gesproken om de analyse te bespreken, onderbouwen. Daarnaast is ook met onderwijs, het voorliggend veld en verwijzers gesproken. Het doel was om de stijging van de kosten samen aan te pakken. Er zijn aanbieders die hierin een constructieve bijdrage hebben geleverd. De gemeente kreeg meer inzicht in wat er aan de hand is en welke instrumenten mogelijk zijn om in te zetten. Het in gesprek gaan met aanbieders onderstreept het belang van contract- en accountmanagement. In de nieuwe inkoop van Jeugd 2026 komen de verwachtingen van de contract- en accountmanagers aan de orde. We hebben geleerd dat het van belang is om aandacht te blijven houden voor de gesprekken met zorgaanbieders en dat inzichten van meerdere kanten een aardig goed totaalbeeld geeft. Inkoop In 2024 hebben we verschillende inkopen opgestart en/of afgerond. We zien dat door deze sociale producten zelf in te kopen in plaats van in de Regio meer innovatie mogelijk is. Echter, zien we wel dat het pakken van de voortrekkersrol in sociale innovatie meer ambtelijke inzet vraagt bij de voorbereiding en uitvoering van inkoopprocedures. Onderwijs & Opleiding De Regeling ‘tegemoetkoming kosten peuteropvang’ heeft ons geleerd dat de praktijk weerbarstig is. Waar we dachten goed aan te sluiten bij de praktijk, door gebruik te maken van voorbeelden uit het land, lijkt dit tegen te vallen. De huidige regeling geeft onzekerheid doordat de subsidie slechts voor 1 jaar wordt toegekend en niet tot aan het moment dat de betreffende peuter naar de basisschool gaat. We wachten de ervaringen in 2025 af en kijken dan in hoeverre bijstelling van de regeling nodig is. Het absoluut- en relatief verzuim laat zorgelijke een stijgende lijn zien. Ook zien we landelijk, en in Apeldoorn, een toename van leerlingen die thuiszitten. Vooral het aantal leerlingen dat ‘in zorg zit’ en niet formeel onder de leerplichtwet valt neemt toe. We zien dat de maatschappij complex en de praktijk weerbarstig is. Het blijft ingewikkeld preventief de juiste inzet te kunnen leveren. De inzet van het programma MAZL wordt door scholen als behulpzaam gezien. Ook zien we dat het goed werkt als leerplicht vroeger betrokken is bij leerlingen, om uitval en afwezigheid eerder te voorkomen. Om het goede te kunnen doen voor onze jeugdigen is het van groot belang om samen met maatschappelijke partners en het onderwijs te werken aan dezelfde doelen. We zien nu dat doelstellingen en prioriteiten niet altijd op elkaar zijn afgestemd, waardoor het lastiger is om ontwikkelingen (snel) te kunnen vormgeven. We hebben in Apeldoorn geen gezamenlijke strategische onderwijs- of jeugdagenda en uitgewerkte overlegstructuur. Dit zou helpen om gezamenlijk de juiste stappen te kunnen zetten ten behoeve van de Apeldoornse jeugdigen. Onderwijshuisvesting Het bewaken van het uitvoeringsprogramma van het Integraal Huisvestingsplan 2024-2039 vereist een intensieve samenwerking met onder andere schoolbesturen. In 2024 zijn regelmatig voortgangsgesprekken gevoerd tussen gemeente en schoolbesturen, met als doel het monitoren van de voortgang van de diverse projecten. Daarnaast werd in 2024 ook ingezet op het voortzetten van het evaluatieproces van het huidige IHP voor de komende periode. Sociaal Kapitaal Versterking van de samenwerking met lokale sportverenigingen Het versterken van de samenwerking met lokale sportverenigingen heeft positieve effecten op het sportaanbod, maar het vereist ook structurele en langdurige afspraken. De gemeente heeft in 2024 extra aandacht besteed aan de samenwerking met lokale sportverenigingen, vooral voor het uitbreiden van sportactiviteiten en het organiseren van evenementen. Hoewel dit een positief effect had op het aanbod en de participatie, werden er ook knelpunten ervaren in de communicatie en samenwerking op langere termijn. Soms ontbrak het aan duidelijke afspraken over de verdeling van middelen en verantwoordelijkheden, waardoor er inefficiënties ontstonden. Er moet meer focus komen op het opstellen van duidelijke, structurele samenwerkingsafspraken met sportverenigingen. Dit moet ook de lange-termijnvisie en het strategische gebruik van de beschikbare middelen omvatten, zodat de samenwerking duurzaam is. Kaders voor sportaccommodaties helpen de gemeente bij consistente beslissingen De vraag van verenigingen in het ondersteunen van accommodatievraagstukken was in 2024 heel divers. Door duidelijke criteria vast te stellen, worden beslissingen consistent genomen en kunnen ze gemakkelijk worden gerechtvaardigd. Dit voorkomt willekeur en zorgt ervoor dat alle sportaccommodaties en verenigingen op een vergelijkbare manier worden behandeld. Topsport Ondanks het feit dat er in 2024 met het EK Baanwiekrennen in Omnisport Apeldoorn en het EK Beachvolleybal op het Marktplein prachtige topsportevenementen georganiseerd zijn, is het belang van het goed vastleggen van heldere samenwerkingsafspraken in de toekomst, duidelijk geworden. Het organiseren van maatschappelijk activatieprogramma’s bij deze topsportevenementen, heeft de kracht van sport om maatschappelijke impact (zoals gezondheidsbevordering, inclusiviteit en diversiteit en economische stimulans) te realiseren, later zien. Sport- en Beweegakkoord II Het Sport- en Beweegakkoord ll (SBA ll) heeft een goede organisatiestructuur. Het SBA ll is vormgegeven in een regiegroep. De regiegroep bestaat uit een kernteam in samenwerking met zes aanvoerders die uitvoering geven aan één specifiek thema binnen het akkoord. Deze zes thema’s zijn nauw verbonden met het gemeentelijk beleid en worden uitgevoerd door de samenwerking met diverse stakeholders. Om nog meer inwoners van Apeldoorn in beweging te brengen is communicatie van groot belang. Wij willen de bekendheid, bereikbaarheid en zichtbaarheid van het SBA ll vergroten. Dit willen we bereiken door het opstellen van een communicatieplan en daar vervolgens uitvoering aan te gegeven. Fundament voor Buitengewoon Talent – Nieuwe Cultuur en Erfgoed nota Door samen met het werkveld een nieuwe nota op te stellen is de afstand tussen de gemeentelijke overheidsorganisatie en de daadwerkelijke uitvoering verkleind. Het jaarlijks organiseren van een brede sessie Cultuur en Erfgoed helpt daar ook aan mee. Cultuur- en Erfgoed subsidies Meer bekendheid geven aan de verschillende gemeentelijke subsidieregelingen loont. De volgende stap is nu om de regelingen nog eenvoudiger en begrijpelijker te maken. Cultuur en erfgoed dichter bij onze inwoners Het inzetten op meer beleving op het gebied van cultuur en erfgoed in de openbare ruimte, een grotere deelname en betrokkenheid van onze inwoners aan cultuur en erfgoed zijn prestaties van een lange adem. Hierbij geldt dat er een periode van zaaien is en een periode van oogsten. Een daadwerkelijk verschil is in één jaar niet meteen zichtbaar, maar de verandering is ingezet. Actualisatie erfgoedbeleid en de omgevingswet Het afgelopen jaar is het erfgoedbeleid voor een groot deel geactualiseerd. Bij de invoering van de omgevingswet is dit geactualiseerd beleid nog niet altijd meteen doorgevoerd. Een vertaling ervan in het omgevingsplan is een volgende stap. |