Financiën

Bestuur, inwoners en financiën

0.8 Overige baten en lasten

Pitch

Op dit taakveld worden de overige baten en lasten verantwoord. Dit zijn onder andere diverse stelposten die niet direct aan een taakveld kunnen worden toegerekend. Zoals de stelpost voor tegenvallende energieprijzen met een voordeel van € 0,8 miljoen. Daarnaast wordt dit taakveld ook gebruikt voor administratief technische boekingen voor een tweetal PPS'en de Regiodeal Cleantechregio. De grootste afwijking betreft de in te verdienen ("risico") uren met een nadeel van € 2 miljoen en het saldo van de kostenplaats salarissen met een voordeel van € 3 miljoen.

Lasten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

Risico uren

Nadeel

2.044

I

Technische correcties PPS-administratie (saldo lasten/baten = 0)

Nadeel

3.349

I

Regiodeal Cleantechregio (saldo lasten/baten=0)

Nadeel

437

I

Saldo kostenplaats salarissen

Nadeel

665

I

Stelpost Energie

Voordeel

826

I

Overheveling van voorziening Zaken onder de rechter naar voorziening Dubieuze debiteuren (saldo lasten/baten = 0)

Nadeel

1.877

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 300.000

Nadeel

109

I

Totaal lasten

Nadeel

7.655

Baten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

Technische correcties PPS-administratie (saldo lasten/baten = 0)

Voordeel

3.349

I

Regiodeal Cleantechregio (saldo lasten/baten=0)

Voordeel

437

I

Saldo kostenplaats salarissen

Voordeel

3.657

I

Overheveling van voorziening Zaken onder de rechter naar voorziening Dubieuze debiteuren (saldo baten/lasten =0)

Voordeel

1.877

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 300.000

Voordeel

92

I

Totaal baten

Voordeel

9.412

Detail

Risico uren
Risico-uren hebben betrekking op salaris- en overheadkosten die niet op voorhand zijn gedekt in de begroting. Deze kosten moeten worden 'inverdiend'. Dit wil zeggen dat deze kosten gedurende het jaar worden toegerekend aan taakvelden of daaraan gerelateerde projecten. Omdat deze inzet en daarmee de dekking op voorhand niet bekend is, worden dit risico-uren genoemd.

Voor 2024 is een nadeel van € 2 miljoen op risico-uren aan de orde. Dit bestaat uit:

  • een nadeel door prijsverschil tussen het inhuurtarief en het interne tarief (€ 1,1 miljoen). Dit is een gevolg van de situatie op de arbeidsmarkt gecombineerd met het specifieke karakter van de benodigde expertise. Middels sturing op raamovereenkomsten en het in dienst nemen van medewerkers, wanneer mogelijk, wordt hierop bijgestuurd.
  • een nadeel van circa € 600.000, omdat meer uren zijn verantwoord op werkzaamheden voor de algemene dienst dan begroot Dit is een gevolg van de omvang van het aantal projecten - en het in bijzonder verkenningen - binnen de algemene dienst, waaronder Stadmaken. De sturing op risico uren wordt verder verbeterd op zowel proces als prioritering.
  • een nadeel van circa € 780.000 als gevolg van de huidige systematiek voor reguliere vervangingsprojecten binnen de openbare ruimte. Op dit moment wordt een vast percentage van de vervangingsinvesteringen als dekking ingezet voor de benodigde personele inzet. In 2024 was deze dekking onvoldoende voor de daaraan toegerekende inzet. Onderzocht wordt of deze systematiek nog passend is en voldoende aansluit bij de huidige omstandigheden.

Tegenover deze nadelen is er een voordeel van € 200.000 wat voornamelijk vacatureruimte betreft. En ook op de taakstelling op de overheadkosten behorende bij de risico-uren is een voordeel aan de orde van circa € 230.000.

Op dit moment loopt er een project met als doelstelling de systematiek voor de doorbelasting van risico-uren te vereenvoudigen en de sturing te optimaliseren. Een eerste advies is eind december 2024 opgeleverd en stapsgewijze implementatie zal gedurende 2025 plaatsvinden.

Technische correcties PPS'en
Onder dit taakveld worden de PPS'en Wegener en Schatkamer van Zuid financieel verantwoord. De verrekeningen die hierbij horen zijn voor de gemeente per saldo van baten en lasten nul.

Regiodeal Cleantechregio
De Gemeente Apeldoorn is kassier van de gelden van de Regiodeal Cleantechregio en beheert deze voor het Rijk en de provincie Gelderland. Deze bedragen zijn dan ook niet in de begroting van de gemeente geraamd. Besloten is om deze bedragen alsnog via de exploitatie van de gemeente te verantwoorden. 2024 was het laatste jaar van de Regiodeal. Er is in 2024 € 437.000 aan de diverse penvoerders uitgekeerd. Derhalve is het resultaat  van de baten en de lasten nul.

Saldo kostenplaats salarissen
Het nadelig saldo van € 665.000 betreft met name het niet-realiseren van de taakstelling op de stelpost overhead (€ 517.000 nadeel). Het saldo van de personeelskostenplaatsen is ten gunste van saldi kostenplaatsen gebracht en bedraagt € 3,7 miljoen voordelig.

Stelpost Energie
Op basis van de voorlopige energieprijzen 2024 zijn de energiebudgetten gecompenseerd voor de sterk gestegen energieprijzen vanaf 2022. Deze compensatie is lager doordat de stijging van de energieprijzen op een lager niveau lijkt te stabiliseren. Ook is er compensatie aan zwembad Sprenkelaar verstrekt. In totaliteit leidt dit tot een voordeel van € 826.000. In de MPB 2025-2028 zijn de energiebudgetten op basis van de definitieve energieprijzen structureel gecompenseerd en vervalt de stelpost. Vooruitlopend hierop is in het Nieuw-voor-Oud traject rekening gehouden met een vrijval van € 500.000.

Overheveling van voorziening Zaken onder de rechter naar voorziening Dubieuze debiteuren
Dit betreft een administratieve overheveling.

Deze pagina is gebouwd op 06/26/2025 15:20:54 met de export van 06/26/2025 15:01:07