Financiën

Subjectief welzijn

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

Pitch

Op het taakveld samenkracht en burgerparticipatie realiseerden we door een veelheid aan oorzaken per saldo een voordeel van € 2,6 miljoen. De verklaring hiervan hebben we per onderdeel bij het detail weergegeven.

Lasten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

Extra indexering algemene voorzieningen 2023/2024

Nadeel

217

I

Mantelzorg waardering

Voordeel

259

I

Stelpost reservering algemene voorzieningen

Voordeel

101

I

Inclusie

Voordeel

135

I

Regionale werkgroep Jeugdzorg

Nadeel

699

I

Accres Soc-culturele accommodaties

Nadeel

291

I

Opvang Oekraïne

Voordeel

494

I

Wet inburgering (inburgeringsvoorzieningen)

Voordeel

1.883

I

Wet inburgering (uitvoeringskosten)

Voordeel

207

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 300.000

Voordeel

107

I

Totaal lasten

Voordeel

1.979

Baten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

Inclusie/ cultuursensitief werken

Voordeel

80

I

Regionale werkgroep Jeugdzorg

Voordeel

699

I

Wet inburgering (inburgeringsvoorzieningen)

Nadeel

1.883

I

Faciliteitenbesluit/HAR

Voordeel

1.443

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 300.000

Voordeel

310

I

Totaal baten

Voordeel

649

Detail

Regionale werkgroep Jeugdzorg

De hogere kosten op dit onderdeel worden doorbelast aan de deelnemende gemeenten waardoor er geen effect is op het rekeningresultaat

Extra indexering algemene voorzieningen 2023/2024 (Basis ontmoeten)
We hebben de financiële ondersteuning voor algemene voorzieningen, die onder de zorg-cao's vallen, in 2023 verhoogd met 3,02% (inclusief 0,565% nacalculatie van 2022) en in 2024 met 1,17%. Hierdoor konden de organisaties die subsidie ontvangen de stijgende kosten opvangen en blijven zorgen voor het aanbod van gesubsidieerde (algemene) voorzieningen voor onze inwoners. De begroting 2024 was hierop niet geactualiseerd. Dit hebben we in de begroting 2025 gerepareerd.

Flexibele aanvulling Algemene Voorzieningen
In 2024 waren er minder flexibele aanvullingen op subsidieregelingen noodzakelijk omdat we minder beslissingen op bezwaar en beroepsprocedures hadden.

Mantelzorgwaardering als Stadspas
Evenals in afgelopen jaar zien we wederom dat het daadwerkelijk uitgegeven bedrag aan mantelzorgwaardering achterblijft bij het aantal uitgegeven stadspassen voor de mantelzorgwaardering. Dit betekent dat een deel van het tegoed dat via de stadspassen wordt toegekend niet verzilverd wordt.

Inclusie
In 2023 is de gemeente Apeldoorn actief gestart met het uitdragen en aanjagen van inclusie. In de MPB 2023-2026 hebben we hiervoor geld gereserveerd. Samen met partners uit onder andere zorg, onderwijs, verenigingen, instellingen en ondernemers vormen we een inclusienetwerk. Hierdoor kunnen we goede ideeën bundelen en van elkaar leren en elkaar versterken. Het brengt een breed gedragen beweging op gang die het belang van inclusie uitdraagt. Het opstarten van een inclusie netwerk heeft tijd nodig, waardoor de gereserveerde post voor de campagne nog niet is benut. Gereserveerde posten voor het verbeteren van de toegankelijkheid zijn afhankelijk van onder andere een aanbestedingstraject, maar ook het kunnen benutten van andere gelden waardoor deze nog niet volledig zijn benut.In 2023 is een eerste editie van een activiteitenoverzicht uitgebracht, waarbij er een start is gemaakt met het opzetten van diverse netwerken om gezamenlijk met deze partners, invulling te kunnen geven aan activiteiten. De regenboog-gelden die vrijkwamen vanuit het rijk door het ondertekenen van de intentieverklaring Regenbooggemeente, zijn in december 2023 uitgekeerd.In 2024 zijn de nodige voorbereidingen getroffen voor eerste activiteiten die in 2025 zullen worden uitgevoerd. Hierdoor zal het restantbudget 2024 worden ingezet.

Accres Sociaal-culturele accommodaties

  • Onderhoud Dok Zuid

Accres voert zowel de exploitatie als het onderhoud uit in de multifunctionele accommodatie Dok Zuid. Hierover is een exploitatie DVO en onderhoud DVO opgesteld. Bij Accres is de bijdrage van de schoolbesturen voor het onderhoud van het onderwijsgedeelte abusievelijk opgenomen in de exploitatie DVO. Dit had buiten de exploitatie DVO gebracht moeten worden. Het saldo tussen baten en lasten van het onderhoud onderwijshuisvesting had vervolgens opgenomen moeten worden in de onderhoud DVO. Hierdoor is de jaarlijkse bijdrage van de exploitatie DVO van Dok Zuid te laag geweest (€ 150.000 per jaar). Om dit te herstellen is er over de periode van de lopende DVO (2021-2024) € 600.000 afgerekend. In de MPB 2025-2028 is met de juiste DVO's rekening gehouden.

  • Afrekening energie 2023

In 2023 is Accres gecompenseerd voor de stijging van de energietarieven. Het verbruik was in de werkelijkheid lager dan waarmee gerekend is. Accres betaalt het teveel ontvangen bedrag terug.

Opvang Oekraïne
Qua lasten gaven we dit jaar € 20,9 miljoen uit. Hiertegenover staan € 27,4 miljoen aan inkomsten. In 2024 gaven dus per saldo € 6,6 miljoen minder uit. Daarnaast namen we € 7,5 miljoen uit 2023 mee naar 2024; bij elkaar opgeteld hielden we in 2024 € 14 miljoen over.
Bij de Turap 2024 is besloten om een bedrag van € 13,5 miljoen van dit overschot Oekraïne te storten in het Apeldoorn Ontwikkel Fonds (AOF); deze storting is in 2024 verwerkt wat betekent dat we in 2024 op Oekraïne aanvullend nog € 562.000 overhielden.

Van het Rijk ontvingen we voor het jaar 2024 een voorschot van € 26,5 miljoen. Dit bedrag is gebaseerd op een normbedrag van € 61 per beschikbare opvangplek per dag, uitgaande van 1.187 opvangplekken. De rijksbijdrage is bedoeld als dekking van de kosten van de opvanglocaties voor Oekraïners in de gemeentelijke opvanglocaties en voor uitvoeringskosten. Naast de rijksbijdrage  innen we sinds oktober ook eigen bijdragen van werkende Oekraïners die wonen in een gemeentelijke opvanglocatie. Deze eigen bijdragen mogen gemeenten houden, maar het Rijk verrekent deze met het verstrekte voorschot, waardoor we per saldo een lagere rijksbijdrage ontvangen.

Wet inburgering (inburgeringsvoorzieningen)
Aan inburgeringsvoorzieningen gaven we € 1,8 miljoen uit aan inburgeringstrajecten maar ook bijvoorbeeld aan maatschappelijke begeleiding. Tegenover deze lasten staan de rijksvergoedingen vanuit de specifieke uitkering; deze verantwoorden we bij de baten.

Wet inburgering (uitvoeringskosten)
We ontvingen in 2024, net als in 2023, eenmalig aanvullende middelen van het Rijk, maar we verwachten dat deze onvoldoende zijn om de grote instroom aan statushouders te kunnen bedienen. Omdat de inburgeringsbegeleiding meerjarig is, lopen veel werkzaamheden door in de volgende jaren, wat betekent dat de extra statushouders die we in 2024 zagen ook in 2025 nog dienstverlening van ons nodig hebben. Daarnaast zal in 2025 nieuwe instroom plaatsvinden, waardoor er dus sprake is van stapeling van aantallen statushouders waar dienstverlening aan geleverd moet worden. We stellen dan ook bij deze jaarrekening voor om het restant budget 2024 via de reserve overlopende projecten mee te nemen naar 2025.

Faciliteitenbesluit / Hotel- en accommodatieregeling (HAR)
We zijn in 2024 meerdere malen bijgesprongen om COA aan extra opvangcapaciteit te helpen. Behalve de reguliere vergoeding die wij ontvangen voor het reguliere azc ter dekking van gemeentelijke kosten, hebben we daarom extra vergoedingen ontvangen. Dit betreft een viertal noodopvanglocaties en tijdelijke plaatsingen van mensen in de twee HAR voorzieningen die beschikbaar waren. Totaal gaat het in de HAR om ca. 150 tijdelijke plaatsingen van mensen die ofwel doorstroomden naar een woning, ofwel naar een azc of noodopvang.

Per saldo ontvingen we € 1,3 miljoen meer dan we aan lasten uitgaven. We stellen voor om € 823.000 via de reserve overlopende projecten mee te nemen naar 2025.

Deze pagina is gebouwd op 06/26/2025 15:20:54 met de export van 06/26/2025 15:01:07