Financiën

Subjectief welzijn

6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Pitch

Op het taakveld toegang en eerstelijnsvoorzieningen realiseerden we per saldo een voordeel van € 1,1 miljoen. Dit voordeel is ontstaan door een veelheid aan oorzaken die we bij het detail nader hebben verklaard.

Lasten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

Centrum voor Jeugd en Gezin

Voordeel

478

I

Organisatiekosten Samen055

Voordeel

412

I

Extra indexering algemene voorzieningen 2023/2024

Nadeel

216

I

Organisatiekosten Stedelijke Expertiseteams (SET)

Voordeel

98

I

Innovatiekosten Sociaal Domein

Voordeel

155

I

Inhuurbudget toegang en eerste lijnsvoorzieningen

Voordeel

146

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 300.000

Voordeel

161

I

Totaal lasten

Voordeel

1.234

Detail

Centrum voor Jeugd en Gezin
In onze eigen begroting is sprake van een incidenteel voordeel van € 480.000. Dit in verband met een eenmalige korting op de beschikking van het CJG. De ruimte binnen dit budget betrekken we bij de dekking van het tekort jeugdzorg 2024.

De éénmalige korting had als doel om te komen tot een scherpe begroting en kon deels worden gedekt door het niet volledig uitnutten van het budget voor de loonkosten. Dit i.v.m. wisseling van personeel en de wervingstijd voor extra FTE gedurende 2024. Het CJG ervaart hier de schaarste van personeel op de arbeidsmarkt. Met het CJG is afgesproken dat een eventueel tekort op hun jaarcijfers 2024 wordt gedekt uit de algemene reserve van het CJG.

Organisatiekosten Samen055
De formele organisatie Samen055 staat, maar er is nog veel nodig om de teams goed op gang te brengen, te faciliteren en verder te ontwikkelen. Dit is essentieel om de dienstverlening aan mensen in kwetsbare posities te versterken. In 2024 zijn hiervoor extra kosten gemaakt, en ook in 2025 zullen we aanvullende kosten maken. De organisatie Samen055 beschikt zelf niet over budgetten om deze doorontwikkeling te financieren. De kosten die in 2024 zijn gemaakt, hebben we gedekt met de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) middelen van 2024 (structureel beschikbaar tot 2027) en uit de reserve overlopende posten 2023 (ROP) "Organisatiekosten stedelijke expertiseteams (SET)" en "POK-middelen". De organisatiekosten SET zijn in 2024 volledig besteed. Van de POK-middelen is niet het gehele bedrag besteed. Omdat de doorontwikkeling in 2024 nog niet is afgerond, zullen er in 2025 opnieuw extra kosten gemaakt worden. Deze doorontwikkelingskosten Samen055 zullen deels uit de reguliere POK-middelen worden bekostigd. Op basis van de begroting voor de doorontwikkeling blijken deze middelen echter niet toereikend. Daarom stellen we voor om het resterende bedrag van de POK-middelen 2023 hiervoor in te zetten en deze over te hevelen naar 2025.

Extra indexering algemene voorzieningen 2023/2024 (Inwonersondersteuning)
We hebben de financiële ondersteuning voor algemene voorzieningen, die onder de zorg-cao's vallen, in 2023 verhoogd met 3,02% (inclusief 0,565% nacalculatie van 2022) en in 2024 met 1,17%. Hierdoor konden de organisaties die subsidie ontvangen de stijgende kosten opvangen en blijven zorgen voor het aanbod van gesubsidieerde (algemene) voorzieningen voor onze inwoners. De begroting 2024 was hierop niet geactualiseerd. Dit hebben we in de begroting 2025 gerepareerd.

Organisatiekosten Stedelijke expertiseteams (SET)
Evenals in 2023 hebben we in 2024 wederom stevig ingezet op regie, zoals we dat hebben opgenomen in het coalitieakkoord. Als het gaat om het verbeteren van de regie over jeugdzorg en veiligheid (SET), blijft het monitoren en mogelijk aanpassen van de capaciteit noodzakelijk. Desondanks hebben we wat minder uitgegeven op de organisatiekosten.

Innovatiekosten Maatschappelijk Ontwikkeling

In de MPB 2024 hebben we de nieuwe ontwikkeling Huisvesting huisartsen opgenomen (€ 100.000). D.w.z. eerstelijnszorg, te weten huisartsen vervullen een spilfunctie in het zorglandschap. Het integraal zorgakkoord staat voor transformatie van 2e naar 1e lijn (en 1e naar 0e lijn). Deze ontwikkeling in combinatie met de vergrijzing/autonome groei van het aantal inwoners in de gemeente Apeldoorn stelt ons voor een enorme opgave. Huisvesting van huisartspraktijken is een belangrijke component hierin. Om dit in goede afstemming met de huisartsen (huisartsenorganisatie HOOG) vorm te geven is extra inzet nodig. De extra inzet die we hierop hebben gepleegd heeft nog niet geleid tot extra uitgaven.

Inhuurbudget toegang en eerstelijnsvoorzieningen
Door gerichte sturing op het inhuurbudget toegang en eerstelijnsvoorzieningen is een besparing gerealiseerd. Dit komt met name door beter inzicht in de werkdruk en doorlooptijden is de inzet van externen efficiënter afgestemd op de daadwerkelijke vraag.

Deze pagina is gebouwd op 06/26/2025 15:20:54 met de export van 06/26/2025 15:01:07