6.3 Inkomensregelingen
Pitch
Op het taakveld Inkomensregelingen realiseerden we per saldo een voordeel van € 4,7 miljoen. Op de BUIG per saldo een voordeel van € 1 miljoen, doordat de Rijksbijdrage hoger was dan we aan uitkeringen hebben uitgegeven. Op het Sociaal Vangnet gaven we per saldo € 3,3 miljoen minder uit, hiervan stellen we voor om € 700.000 via de ROP mee te nemen naar 2025. Van het saldo op het Sociaal Vangnet had € 2,2 miljoen betrekking op het armoede actieplan.
Lasten | bedragen x € 1.000,- | ||
---|---|---|---|
Toelichting | Bedrag | I/S | |
BUIG | Nadeel | 3.960 | I |
Sociaal Vangnet: armoede actieplan | Voordeel | 2.200 | I |
Sociaal Vangnet: eenmalig rijksbudget | Voordeel | 420 | I |
Sociaal Vangnet: energietoeslag | Voordeel | 300 | I |
Sociaal Vangnet: reguliere bijzondere bijstand | Voordeel | 150 | I |
Sociaal Vangnet: alleenverdienersproblematiek | Voordeel | 145 | I |
Inwonerinitiatieven | Voordeel | 107 | I |
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 300.000 | Voordeel | 240 | I |
Totaal lasten | Nadeel | 398 |
Baten | bedragen x € 1.000,- | ||
---|---|---|---|
Toelichting | Bedrag | I/S | |
BUIG | Voordeel | 4.845 | I |
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 300.000 | Voordeel | 243 | I |
Totaal baten | Voordeel | 5.088 |
Detail
BUIG
We zijn het jaar 2024 geëindigd met een voordeel van € 1 miljoen t.o.v. het rijksbudget. Ten opzichte van onze begroting realiseren we een voordeel van € 900.000. Dit is zo’n € 400.000 voordeliger dan we eerder hebben gemeld. Dat we alsnog hoger afwijken heeft te maken met de prognose die we hanteerden voor de uitkeringen van inwoners in een inrichting; bij het jaarwerk kwam naar voren dat de loonheffing die op deze groep inwoners van toepassing is voordeliger uitkwam dan waar wij in de prognose het hele jaar mee rekening hielden. Voor de prognoses 2025 hebben we dit aangepast zodat we ook op dit onderdeel beter in staat zijn de prognose goed in te schatten.
We hadden al eerder geconstateerd dat we door het Rijk ruimschoots meer gecompenseerd zijn voor de loon- en prijsontwikkeling dan waar wij rekening mee hielden. Qua lasten gaven we € 3,9 miljoen meer uit dan begroot (door hogere prijs- en loonontwikkeling) en qua baten ontvingen we € 4,8 miljoen meer rijksbudget dan we hadden begroot; per saldo dus een voordeel van € 1 miljoen.
Sociaal Vangnet
In het Sociaal Vangnet komen diverse regelingen samen, op deze onderdelen tezamen gaven we per saldo € 3,3 miljoen minder uit dan begroot. Van dit voordeel stellen we voor om € 220.000 via de reserve overlopende posten mee te nemen naar 2025.
1. Armoede actieplan € 2,2 miljoen voordeel
Het resterende saldo van € 1,37 miljoen uit 2023 namen we mee naar 2024, in de verwachting dat door de actie van de armoede-aanpakkers, communicatiecampagnes en het gebruik van de tool "Bereken uw recht" het gebruik in 2024 toeneemt. Totaal hadden we in 2024 € 4,9 miljoen beschikbaar. We zagen een groter beroep op de regelingen, maar hadden daarvoor niet het gehele budget nodig. We hielden in 2024 € 2,2 miljoen over. Dit valt grotendeels vrij bij de jaarrekening, maar voor een deel hiervan (€ 220.000) doen we een beroep op de Reserve Overlopende Posten om beschikbaar te houden in 2025. Dit in verband met kosten van een aantal ingezette acties (bijv. de winterkledingcheque) waarvoor de kosten doorlopen in 2025. Hier is in 2025 geen budget meer voor.
2. Eenmalig rijksbudget € 420.000 voordeel
Het Rijk heeft gemeenten een eenmalige compensatie toegekend ter dekking van verwachte hogere lasten op bijzondere bijstand en vroegsignalering. Op het gebied van vroegsignalering schulden hebben we extra capaciteit ingezet in verband met pilots voor uitbreiding van het aantal organisaties die achterstanden melden aan de gemeente. Onder meer de pilots CAK en de belastingdienst lopen door in 2025. Om hier budget voor te hebben stellen we bij deze jaarrekening voor om het restant budget via de reserve overlopende posten mee te nemen naar 2025.
3. Energietoeslag € 300.000 voordeel
We deden in 2023 geen beroep op het bedrag van € 1 miljoen dat uit de algemene reserve voor de energietoeslag beschikbaar was gesteld. Dit bedrag hielden we beschikbaar voor 2024. Inwoners hadden de mogelijkheid om tot 1 juli 2024 nog een aanvraag voor de energietoeslag 2023 in te dienen, en daar is gebruik van gemaakt. We gaven dit jaar € 700.000 uit aan de energietoeslag. Het restant valt vrij bij de jaarrekening.
4. Regelingen (wettelijke) bb € 150.000 voordeel
We zijn bij de verstrekking van wettelijke regelingen bijzondere bijstand nagenoeg binnen de begroting gebleven. Het betreffen hier grotendeels open einde regelingen waarbij de hoogte van de bestedingen afhangt van het beroep dat inwoners op deze regelingen doen.
5. Alleenverdienersproblematiek € 145.000 voordeel
Doordat een samenloop van fiscaliteit, sociale zekerheid en toeslagen voor een groep
huishoudens nadelig uitpakt, lopen deze inwoners toeslagen mis. Dit geldt voor huishoudens waarbij een van de partners een loondervingsuitkering heeft en de andere partner geen of weinig inkomen heeft, als gevolg hiervan hebben zij een netto inkomen onder het bestaansminimum. Gemeenten moeten deze inwoners compenseren. Hiervoor ontvangen we van het Rijk een voorschot. Aangezien de kosten ook doorlopen in 2025 komen we in deze jaarrekening met een voorstel om het restant budget via de Reserve overlopende posten mee te nemen naar 2025.
Inwonerinitiatieven
In het afgelopen jaar is het aantal inwonerinitiatieven gericht op het sociaal vangnet achter gebleven bij het beschikbare budget. En vaak zien we initiatieven die op de taak burgerparticipatie verantwoord worden en tegelijk bijdragen aan de doelstellingen sociaal vangnet.