In 2024 hebben we samen met ondernemers, verenigingen, onderwijs- en kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties belangrijke stappen gezet voor de economische toekomst van Apeldoorn. Met hun waardevolle input hebben we de Economische Koers 2040 en het Programma Werklocaties opgesteld. Deze zijn in oktober/november 2024 vastgesteld door de gemeenteraad. Deze plannen vormen de basis voor een duurzame en innovatieve economische groei in Apeldoorn. De uitvoeringsagenda start in 2025 en richt zich op het bouwen van een toekomstbestendige economie, waarin innovatie en brede welvaart voor alle inwoners centraal staan. De Economische Koers 2040 focust zich op vier strategische pijlers: Aantrekkelijk Apeldoorn, Ruimte voor werk, Ondernemersklimaat en Missiegedreven clusters (Veiligheid & Digitalisering, Energietransitie & Techniek, en Zorg & Welzijn). Het Programma Werklocaties biedt concrete plannen voor de (her)ontwikkeling van bedrijventerreinen, die economische groei stimuleren, banen behouden en ruimte bieden voor duurzaamheid. Evenementen In 2024 bood Apeldoorn een uitgebreid evenementenprogramma met cultuur, muziek en sport als hoofdthema’s, waarmee de stad haar positie als groene en royale hoofdstad van de Veluwe versterkte. De tweede editie van het Royal Light Festival trok 37% (42.000 in totaal) meer bezoekers dan in 2023. Ook culturele evenementen zoals Maaiveld, Cultuur bij je Buur en StadsOase groeiden in populariteit. Het aantal evenementen in de binnenstad steeg met 12%, met het EK Beachvolleybal op het Marktplein als hoogtepunt. Naast grote evenementen vonden ruim 200 kleinere, zowel gratis als betaalde, plaats in de gemeente, waardoor er voor iedereen iets te beleven was. Voor de uitvoering van de Kadernota Evenementen (vastgesteld december 2023) hebben we de subsidieregeling voor publieksevenementen vernieuwd. Om de levendigheid van het Marktplein te vergroten hebben we verschillende evenementen mede mogelijk gemaakt, zoals: • de commando-overdracht van de OOCL, • beëdiging van officieren in opleiding bij de Koninklijke Marechaussee, • de Nightrun, • het Sportplein Festival, • de Koningsdagkermis, • het Stoffenspektakel • Hop in de Stad. Citymarketing Sinds 2024 richt de Citymarketing van Apeldoorn zich op imagoversterking. Daartoe zet Apeldoorn Partners zich in om het merk Apeldoorn als groene en royale hoofdstad van de Veluwe te laden onder de doelgroepen bewoners, bezoekers, talent en congressen. Doel is de economie op een duurzame en groene manier te versterken, bestedingen te verhogen en daarmee het voorzieningenniveau op peil te houden zodat het prettig leven blijft in Apeldoorn. Apeldoorn Partners versterkt het imago door marketing in 2024: • Een uitgebreide nationale voor- en najaarscampagne, • Aanbodontwikkeling (streetpaintings, routes, Royal Sundays), • Congresacquisitie (samen met het bedrijfsleven acquisitie op imago versterkende congressen zoals het Warmtecongres), • Evenementen (tijdens Topsportevenementen het imago van Apeldoorn bekend maken onder het publiek tijdens EK Baanwielrennen & EK Beachvolleybal in 2024), • Economische positionering (publiciteit, ondersteunen lobbyisten, merkworkshops). Dankzij de inspanningen van Apeldoorn Partners wordt Apeldoorn steeds prominenter nationaal op de kaart gezet als een aantrekkelijke plek om te wonen, werken en recreëren. Ons bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en culturele & maatschappelijke organisatie hebben het merk Apeldoorn groene en royale hoofdstad van de Veluwe verder omarmd en zetten zich, mede door de merkenworkshops van Apeldoorn Partners, steeds meer in als ambassadeur. Ondernemersklimaat In 2024 hebben we extra ingezet op het versterken van het ondernemingsklimaat, met een focus op duurzaamheid, digitalisering en veiligheid. Binnen het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering en het NewTechPark zijn bestaande initiatieven zoals de Digitale Werkplaats en het DC Lab verder uitgebreid. Daarnaast zijn nieuwe projecten gelanceerd, waaronder het practoraat DEC (Data, Energie en Circulair) en hybride opdrachten voor studenten en bedrijven. We hebben in 2024 gewerkt aan het versterken van de MKB-ondersteuning in de regio. In samenwerking met het Ondernemerhuis Regio Stedendriehoek zijn de voorbereidingen getroffen voor een MKB-ondersteuningsstructuur die, naast Deventer, vanaf 2025 ook Apeldoornse bedrijven ondersteunt bij transities op het gebied van personeel, digitalisering, duurzaamheid en ondernemerschap Aantrekken van talenten en samenwerken met onderwijs Evenementen zoals hackathons, de introductieweek voor mbo- en hbo-studenten en de Apeldoorn Business Award hebben ondernemerschap en samenwerking tussen studenten en bedrijven gestimuleerd. Om meer talent aan te trekken, te binden en te behouden, werken we samen met ondernemers, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties aan een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Hierbij ligt de nadruk op de sectoren zorg en techniek. In de technieksector is het Transitiehuis op het NewTechPark geopend, waar potentiële kandidaten advies en begeleiding krijgen richting banen in de bouw, installatie en elektrotechniek. Dit biedt een fysieke ontmoetingsplek voor opleiders en werkgevers. Het NewTechFestival in november 2023 trok maar liefst 700 bezoekers. Voor de zorgsector speelt de Regiotafel Human Capital een centrale rol, met een uitvoeringsagenda voor Zorg en Welzijn. Evenementen rondom kennisdeling en een banenmarkt, waar 27 zorgwerkgevers ruim 200 deelnemers ontmoetten, hebben dit verder ondersteund. Daarnaast heeft Aventus haar onderwijsaanbod flexibeler gemaakt om zij-instromers sneller te begeleiden, en biedt Lucrato voorschakeltrajecten aan voor werkzoekenden met behoud van uitkering. Samenwerkingsverbanden "Het Strategisch Netwerk Apeldoorn is verder uitgegroeid tot een waardevolle "doe-groep". Dit netwerk van grote werkgevers, onderwijsinstellingen en culturele en maatschappelijke organisaties heeft zich in 2024 verder gepositioneerd rond de thema’s profilering, energietransitie, human capital en veiligheid. De kracht van het netwerk ligt in de actieve bijdrage van de leden aan concrete initiatieven. Zo zijn er expertmeetings georganiseerd over netcongestie, hebben leden deelgenomen aan merkenworkshops om Apeldoorn als groene en royale stad verder te profileren, en is er samengewerkt aan een "Whole of Society"-benadering. Daarnaast heeft het netwerk een belangrijke rol gespeeld in de totstandkoming van de Economische Koers en de verbinding gelegd met de Strategische Board Regio Stedendriehoek. In 2025 gaan we samen met het Strategisch Netwerk Apeldoorn aan de slag met de uitvoeringsagenda. Werklocaties Het Programma Werklocaties is door de gemeenteraad vastgesteld. Dit programma is gericht op bestaande en nieuwe werklocaties. We zetten o.a. in op een integrale gebiedsaanpak om de bedrijventerreinen in Apeldoorn Zuid toekomstbestendig te maken. Thema’s zoals energietransitie, vergroening en intensivering ruimtegebruik pakken we in samenhang op. Met de benoeming van Apeldoorn Zuid als ambassadeursterrein voor het Nationaal Groeifonds Programma Werklandschappen van de Toekomst is een eerste en belangrijke stap gezet in de gebiedsaanpak. Ook op de andere terreinen zijn initiatieven verder gebracht. Op Apeldoorn Noord wordt gewerkt aan de realisatie van een smart energy hub. Op bedrijventerrein Stadhoudersmolen en bedrijvenpark Apeldoorn Noord is in 2024 cameratoezicht geïntroduceerd. Op de Ecofactorij zijn er nieuwe, vrij liggende fietspaden aangelegd langs de Energieweg en de IJsseldijk. In de regio is in 2024 een nieuw Regionaal Programma Werklocaties (RPW) voorbereid. Het RPW 2025-2028 van de regio Stedendriehoek is het regionale afsprakenkader over de (door)ontwikkeling van bedrijventerreinen. De besluitvorming zal plaatsvinden in 2025. In de binnenstad richten we ons op de transformatie van winkelgebieden en het creëren van compactere stadsstructuren. De eerste verplaatsingen van bedrijven zijn in gang gezet en we zetten stappen richting een aantrekkelijker en dynamischer stadscentrum.. Stimulering impactondernemen We hebben in 2024 de groei van ondernemingen gestimuleerd die zowel economisch als maatschappelijk waarde creëren. Het platform Impact Oost werd gelanceerd om impactondernemers met elkaar in contact te brengen. Het Impact Festival bracht ondernemers samen en benadrukte het belang van duurzame ondernemingen. Daarnaast hebben we het aantal PSO-gecertificeerde bedrijven in Apeldoorn verhoogd van 13 naar 23, waarmee we de doelstelling van 10% ruimschoots hebben behaald. Met deze resultaten leggen we de basis voor een duurzame en sterke economische groei in Apeldoorn, die bijdraagt aan brede welvaart en een positieve impact op de samenleving. |