Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | |||
---|---|---|---|---|---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's |
2.1 Meer inwoners doen naar vermogen mee door werk, scholing of zijn anderszins maatschappelijk actief | 2.1.1 In 2026 stroomt 80% van de inwoners die binnen 12 maanden bemiddelbaar zijn naar betaalde (deeltijd) arbeid, door of uit naar een duurzame betaalde (deeltijd) arbeidsmarktplaats (participatieladder trede 5 of 6 van de participatieladder). | ||||
2.1.2 In 2026 heeft 90% van de inwoners die ontwikkelbaar zijn naar trede 3 t/m 6 van de participatieladder een plan van aanpak gericht op het zetten van stappen op het gebied van re-integratie, participatie, scholing en/of zorg. | |||||
2.1.3 Na een intensief inburgeringstraject stromen in 2026 meer nieuwkomers duurzaam door naar werk of maatschappelijke activiteiten dan in 2022. | |||||
2.2 Meer inwoners komen uit met hun inkomsten | 2.2.1 We verminderen armoede en vergroten bestaanszekerheid voor een grotere groep inwoners (20.000) door hen te compenseren voor hoge (energie)kosten, door schulden te beperken en de regelingen voor mensen met een laag inkomen uit te breiden. | ||||
2.2.2 60% van de aanvragers die een beroep doen op de Participatiewet krijgen uiterlijk 2 dagen na het eerste gesprek, dat gaat over het vaststellen van het recht op een uitkering, uitsluitstel over het toekennen van de uitkering. | |||||
2.2.3 Wij stimuleren de maatschappelijke deelname van inwoners met een laag inkomen door uitbreiding van de bestedingsmogelijkheden van de Stadspas. We houden eind 2024 een klanttevredenheidsonderzoek onder de gebruikers. | |||||
2.2.4 We zorgen via onze armoedeaanpakkers uit het Actieplan Armoede dat inwoners toegang krijgen tot de regelingen waar zij recht op hebben. Dit doen wij onder andere via Berekenuwrecht | |||||
2.3 Minder inwoners hebben problematische schulden, hen bieden we ondersteuning aan om weer regie te krijgen op hun financiële zelfredzaamheid. | 2.3.1 In 2024 is onze vroegsignalering zo effectief dat we minimaal 95% van de gemelde inwoners een advies hebben gegeven waarmee de (financiële) problemen opgelost worden. | ||||
2.3.2 In 2026 is het percentage jeugdigen (< 27 jaar) in de schuldhulpverlening gedaald ten opzichte van 2022 (uitgedrukt als percentage van alle Apeldoorners). | |||||
2.3.3 In 2026 zijn inwoners met problematische schulden dusdanig geholpen dat ze tenminste 3 jaar na afloop van een schuldhulpverleningstraject vrij van grote financiële zorgen zijn. | |||||
2.4 De samenwerking met onze partners in de regionale arbeidsmarkt versterkt de arbeidsmarkt in Apeldoorn. | 2.4.1 In 2024 wordt de regionale dienstverlening aan werkgevers en werknemers verbeterd, onder andere met het oprichten van een Regionaal Werkcentrum op arbeidsmarktniveau. Daarnaast versterken we de verbinding met de Regio Stedendriehoek. | ||||
2.5 Meer inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om deel te kunnen nemen aan de samenleving. | 2.5.1 In 2026 is het percentage inwoners dat deelneemt aan een formeel educatieprogramma (Wet educatie beroepsonderwijs) of aan een non-formeel taalaanbod, gestegen ten opzichte van 2022 met minimaal 25%. | ||||
Toelichting | |||||
2.2.1. We hielden budget over op het minimabeleid en het Actieplan Armoede. Voor een nadere toelichting verwijzen we naar de financiële paragraaf 6.3 "Inkomensregelingen" van dit programma. |