Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | |||
---|---|---|---|---|---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's |
2.1 Energieneutraal en aardgasvrij voor 2050 | 2.1.1 In 2030 is 32% besparing t.o.v. 2014 in energiegebruik gerealiseerd | ||||
2.1.2 In 2030 is in totaal 5.000 TJ opgewekt | |||||
2.1.3 We doen onderzoek naar hernieuwbare bronnen en andere energiedragers | |||||
2.1.4 We faciliteren investeerders, zoals de netwerkbeheerder, om de betrouwbaarheid in de energievoorziening voor onze bewoners, bedrijven en instellingen te garanderen | |||||
2.1.5 We werken aan smart grids op de bedrijventerreinen Noord en Zuid | |||||
2.1.6 We hebben een uitvoeringsstrategie opgesteld voor het realiseren van een warmtenet in Kerschoten | |||||
2.1.7 Inwoners in een financieel kwetsbare situatie zijn geholpen om energiemaatregelen te nemen | |||||
2.2 Een royale en veerkrachtige groen-blauwe omgeving voor mens, dier en natuur | 2.2.1 Aanpakken hittestress | ||||
2.2.2 Herstellen natuurlijk watersysteem | |||||
2.2.3 Doorontwikkelen groen blauw casco | |||||
2.2.4 Natuurinclusief ontwikkelen | |||||
2.2.5 Aanleggen Stadspark van Apeldoorn | |||||
2.2.6 Behoud en versterken biodiversiteit | |||||
2.2.7 Verbeteren Dierenwelzijn | |||||
2.3 Het opnieuw gebruiken van grondstoffen en het borgen van een gezonde fysieke leefomgeving | 2.3.1 De totale hoeveelheid afval (totaal van fijn restafval, grof restafval en grondstofstromen) per inwoner is in 2024 lager dan in 2022 | ||||
2.3.2 In 2025 wordt minimaal 55% van het huishoudelijk afval gerecycled | |||||
2.3.3 We ontwikkelen kennis en kunde op het thema van de circulaire economie, van lokaal tot Europees niveau. | |||||
2.3.4 Inzet van onze Omgevingsdienst bij het uitvoeren (wettelijke) milieutaken en planadvisering | |||||
2.4 Realiseren en beheren van een openbare ruimte die veilig, toegankelijk, klimaatbestendig, toekomstbestendig, uitnodigend en gezond is | 2.4.01 We houden de basis op orde; Dit betekent dat de kwaliteit van de wegen, paden en pleinen volgens bewonerspanel gewaardeerd op 7.0 of hoger | ||||
2.4.02 We voorkomen onderhoudsachterstanden; Minimaal 80% van de openbare ruimte heeft een redelijke (technische) kwaliteit of beter | |||||
2.4.03 We zorgen voor een biodivers fundament; We vermeerderen het aandeel bloemrijk grasland en gaan gefaseerd maaien | |||||
2.4.04 We kiezen voor bomen; We voegen bomen toe en verbeteren de groeiplaatsen van bestaande en nieuwe bomen. Zo neemt het kroonvolume toe. | |||||
2.4.05 We verminderen het gebruik van grondstoffen; Circulariteit is het uitgangspunt in ons eigen werk en bij in aanbestedingen | |||||
2.4.06 We geven bij circulariteit het goede voorbeeld; Het werfterrein in Zuid wordt omgevormd tot circulair terrein | |||||
2.4.07 We houden onze speel- en beweegtoestellen op orde; Via goed onderhoud en vervangingen wanneer dat technisch nodig is | |||||
2.4.08 We realiseren nieuwe speel- en beweeglocaties; We maken een uitvoeringsplan met een profilering waaraan nieuwe speel- en beweeglocaties moeten voldoen. | |||||
2.4.09 We zorgen voor voldoende aanbod voor begraven en cremeren in Apeldoorn | |||||
2.4.10 We realiseren een natuurbegraafplaats, mogelijk in combinatie met herinneringsbos | |||||
2.4.11 We beheren 7 rijwielstallingen en 5 parkeergarages | |||||
2.4.12 We hebben een storingsdienst die 24/7 op acute knelpunten in de openbare ruimte reageert | |||||
2.4.13 We zorgen 24/7 voor gestrooide wegen binnen 400 meter van elke woning | |||||
2.4.14 We bieden minimaal 100 collega’s vanuit de Participatiewet of (oude) Sociale Werkvoorziening werk in de openbare ruimte | |||||
2.4.15 We bieden werkleerlijnen en BBL plekken aan om mensen nieuwe stappen op de arbeidsmarkt te laten zetten | |||||
2.5 De vitale Veluwe: samen werken aan een vitaal en aantrekkelijk landelijk gebied | 2.5.1 Herstellen van het natuurlijk watersysteem | ||||
2.5.2 Verbinden van de Veluwe en de IJssel door het ontwikkelen van klimaatrobuuste natuur | |||||
2.5.3 Stimuleren van de transitie naar een toekomstbestendige landbouw | |||||
2.5.4 Realiseren van optimaal bestemmingsmanagement op de Veluwe | |||||
2.5.5 Versterken en ontwikkelen van vakantieparken in Apeldoorn | |||||
2.5.6 Versterken van de leefbaarheid en vitaliteit van Uddel/GEUS | |||||
Toelichting | |||||
2.1.1. De realisatie loopt één à twee jaar achter op het schema om in 2030 de doelstelling van 32% t.o.v. 2014 te behalen. Een belangrijke oorzaak van de achterblijvende reductie in energieverbruik is de groei van het aantal inwoners, woningen, bedrijven en voertuigen. Hierover is de Raad in juni 2024 geïnformeerd via de Raadsbrief Energiemonitor. 2.1.2. Vanwege het ontbreken van windturbines en de achterblijvende groei van de oppervlakte aan zonnevelden blijft de opwek van duurzame energie 1 à 2 jaar achter op de prognoses. Inhoudelijk zijn aanvullende oplossingen benodigd. Hierover is de Raad in juni 2024 geïnformeerd via de Raadsbrief Energiemonitor. 2.1.7. De gemeente Apeldoorn heeft boven de rijksbijdrage € 3 miljoen ter beschikking gesteld om huishoudens in een kwetsbare positie vanwege de gestegen energielasten te ondersteunen bij het nemen van maatregelen om de energierekening te verlagen. De € 3 miljoen is bedoeld als een extra aanvulling op de Spuk Energiearmoede* van € 3 miljoen. Aangezien de looptijd door het Rijk is verlengd qua uitvoering en we zien dat het bereiken van de doelgroep lastig is, zal de besteding van de € 3 miljoen later in de tijd plaatsvinden. Er is gekozen om eerst de Rijksbijdrage aan te spreken. Door regelingen te combineren en extra meerjarige capaciteit via energiecoöperaties te borgen wordt de slagkracht vergroot. *Energiearmoede is een gevolg van algemene armoedeproblematiek 2.2.1. Vanuit de klimaatagenda is de inzet om ieder jaar een extra koelteplek te realiseren. Het college heeft ingestemd met een locatie voor een extra koelteplek in de binnenstad. Daarna volgt besluitvorming door de raad. De realisatie wordt verwacht in 2026. Daarnaast loopt een verkenning van de haalbaarheid van twee andere locaties. 2.2.4. Afgelopen zomer is Nika bestuurlijk vastgesteld en de subsidieregeling gestart. De uitrol en implementatie was in het najaar. Dit is wat later dan gepland. Er is inmiddels één aanvraag ingediend. Meerdere ontwikkelingen hebben belangstelling of bereiden een aanvraag voor. 2.2.6 De realisatie van deze deelopgave is later gestart en kent een langere voorbereiding door personele capaciteitsproblemen en inpassing in projecten. Op opgave loopt voor de helft achter op de (financiële) planning. 2.3.1. Voor het aantal kilo's restafval hebben we het geplande resultaat niet gehaald. We zitten namelijk nog niet op het niveau van 2022. Dit komt door de grote hoeveelheid afkeur van PMD. In 2023 steeg namelijk de hoeveelheid restafval omdat het afgekeurde PMD verbrand moest worden. In 2024 hebben we daar vervolgens een flink aantal acties opgezet waardoor de hoeveelheid goedgekeurd PMD weer toenam en de hoeveelheid restafval vervolgens opnieuw afnam. Het loont derhalve om in te blijven zetten op een schone PMD stroom. Voor het financiële resultaat verwijzen wij naar de financiële verantwoording. 2.4.01 2.4.02 2.4.10 2.5.5. Risico's: Problematiek met betrekking tot overlast die wordt ervaren door arbeidsmigranten op de vakantieparken kan leiden tot mindere bereidheid van omwonenden om mee te werken aan projecten (op gronden die buiten scope van het project vallen). |