| Doelstelling: 1.1 De grootste verstedelijkingsopgave van Apeldoorn ligt in de door de raad vastgestelde prioritaire gebieden: de binnenstad, spoorzone, kanaalzone én de zuidrand. Hier bouwen we aan een levendig stadsmilieu met duizenden nieuwe woningen, voorzieningen, werkplekken en onderwijsfuncties. Tegelijkertijd investeren we in meer groen, water, verbeterde fiets- en wandelroutes, mobiliteitshubs en een duurzame, toekomstbestendige infrastructuur. Met ruim honderd projecten – van een nieuw zwembad tot een Stadspark – varieert de uitvoering van opgeleverde resultaten tot plannen die nog in de steigers staan. 1.2 In 2024 is het proces gestart om een Ontwikkelperspectief voor verstedelijking in balans te maken voor de regio Stedendriehoek. In het Voorontwerp van de Nota Ruimte staat de regio Stedendriehoek genoemd als potentieel verstedelijkingsgebied, met Apeldoorn als aantrekkelijke middelgrote stad. In 2024 is de belangrijke stap gezet, dat ook het rijk is aangehaakt bij deze verstedelijkingsopgave. Tevens zijn de provincies en waterschappen bij het proces betrokken. Apeldoorn heeft hierin een belangrijke rol genomen, door het voortouw te nemen in het voorbereidende proces hierop. Dit proces speelt een belangrijke rol in de samenwerking in de regio en de verdere ontwikkeling van de regio en de stad Apeldoorn naar meer inwoners. De ambitie is om in 2040 40.000 woningen te hebben gebouwd in de regio. In 2024 is het aantal inwoners in Apeldoorn licht toegenomen met ongeveer 350 inwoners. Er zijn ongeveer 500 woningen opgeleverd in 2024. De plancapaciteit voor het bouwen van woningen is toegenomen. Er zijn voldoende plannen om aan te werken en tot uitvoering te laten komen. 1.3 Bereikbare leefbare stad en omgeving waarin de verschillende vervoerswijzen verkeersveilig duurzaam innovatief en slim zijn Op verschillende schaalniveaus is gewerkt aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van Apeldoorn. Samen met de Regio Stedendriehoek en omliggende regio’s wordt gelobbyd voor een goede bereikbaarheid per spoor en weg. De verbreding van de A1 tussen Twello en Apeldoorn is afgerond. Vastgesteld zijn de actieplannen verkeersveiligheid en deelmobiliteit en de beleidsregel Parkeren. De voorbereiding van het Actieplan laadinfrastructuur is zover dat besluitvorming in 2025 kan plaatsvinden. De mobiliteitstransitie staat centraal in de planvorming voor ‘stad maken’. Door lagere parkeernormen en deelmobiliteit en door in te zetten op lopen en fietsen wordt de mobiliteitstransitie gerealiseerd. Om de binnenstad verder te vergroenen is er gewerkt aan plannen om het doorgaande autoverkeer door de binnenstad te verleiden om van de ring gebruik te maken. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan plannen om de doorstroming op de ring te verbeteren: Hertenlaan/Reeënlaan, Laan van Zevenhuizen en spoortunnels. Om het fietsgebruik te stimuleren is er gewerkt aan planvorming voor fietsvoorzieningen Apeldoorn-Vaassen, Sprengenweg, Polderweg/A1, een nieuwe fietsenstalling aan de Mariastraat en zijn er campagnes gehouden. In regionaal verband wordt gewerkt aan een verkenning naar publiek vervoer en het openbaar vervoer was op Koningsdag in de stadsdienst van Apeldoorn gratis. Maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren zijn gerealiseerd, al dan niet in combinatie met onderhoud. Er is verder gewerkt aan slimme en innovatieve toepassingen, met name bij verkeerslichten en het digitaliseringen van data en parkeren.
1.4 In 2024 is het intake- en beoordelingsproces van ruimtelijke initiatieven inclusief het daarbij behorende wegingsmodel voorbereid. Per 1 januari 2025 is deze werkwijze ingevoerd. Verder hebben wij in 2024 de Omgevingswet verder geïmplementeerd. Ook in de komende jaren zal dit nog aanzienlijke aandacht vragen onder andere voor het opstellen van het Omgevingsplan. | |
---|