Financiën

Gezondheid

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Pitch

Op het taakveld Maatwerkvoorzieningen (Wmo) realiseerden we per saldo een voordeel van € 1,67 miljoen. Dit voordeel is met name ontstaan door lagere uitgaven voor woningaanpassingen, scootmobielen/ rolstoelen en lagere uitgaven en hogere baten voor collectief vervoer Wmo.

Lasten

bedragen x € 1.000,-

Toelichting

Bedrag

I/S

Collectief vervoer WMO

Voordeel

363

I

Woningaanpassingen, scootmobielen en rolstoelen

Voordeel

1.115

I

Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 300.000

Voordeel

34

I

Totaal lasten

Voordeel

1.512

Detail

Collectief vervoer WMO
Op het budget collectief vervoer WMO rapporteren we een onderbesteding van € 537.000. De onderbesteding heeft voornamelijk betrekking op:

- Het verschil tussen de begroting van PlusOV en de begroting van de gemeente Apeldoorn, waarbij wij in onze eigen begroting rekening hebben gehouden met een hoger vervoersvolume dan geraamd door PlusOV. Dit terwijl de daadwerkelijke kosten voor het Vraag-Afhankelijk Vervoer bij PlusOV ‘slechts’ € 20.000 hoger zijn uitgevallen dan begroot door PlusOV vanwege efficiencyslagen gedurende het jaar.
- Daarnaast heeft € 103.000 betrekking op een incidentele baat door uitbetaling uit de Algemene Reserve van PlusOV, welke is gevormd na uittreding van de DAZ gemeenten (Deventer, Apeldoorn en Zutphen) voor het routegebonden vervoer bij PlusOV in het verleden.
- Verder is er sprake van hogere reizigersbijdragen van zo'n € 70.000. De vervoersbewegingen nemen toe (+20%), terwijl de kosten door efficiencyslagen beperkt blijven.
- Overige lasten zoals bijdrage aan softwareontwikkeling van Automobiel Apeldoorn en aanvullende kosten regiefunctionaris.

Vanwege prijsontwikkelingen (NEA-index) en volumeontwikkelingen is de verwachting meerjarig dat de kosten flink op zullen lopen. In 2024 zijn we gestart met het ontwikkelen van beheersmaatregelen om de oplopende kosten in de toekomst te beperken.

Woningaanpassingen, rolstoelen en scootmobielen
Op het budget woningaanpassingen, rolstoelen en scootmobielen realiseerden we lagere uitgaven dan we hadden begroot vanwege minder verstrekkingen. In de begroting zijn we uitgegaan van 4% volumegroei en 6,5% prijsindexering. Echter, we zien in 2024 een lichte daling van het aantal verstrekte rolstoelen en vervoersvoorzieningen (waaronder scootmobielen en driewielfietsen) ten opzichte van 2023 (zie onderstaande tabellen).

Het grote verschil tussen het geraamde budget en de daadwerkelijke realisatie vraagt om nadere verklaringen die op dit moment nog getoetst moeten worden (denk aan: achterstand in facturering bij de leveranciers, langere wachttijden en nieuwe contractering per 1 oktober 2024).

Deze pagina is gebouwd op 06/26/2025 15:20:54 met de export van 06/26/2025 15:01:07