2.1 Verkeer en vervoer
Pitch
Op het taakveld verkeer is er in totaal een voordeel van € 576.000. Het voordeel ontstaat vooral door lagere kapitaallasten, onder andere door de lagere rente waarmee gerekend is en door vertraging in de uitvoering.
Lasten | bedragen x € 1.000,- | ||
---|---|---|---|
Toelichting | Bedrag | I/S | |
Kapitaallasten | Voordeel | 592 | I |
Duurzaam gebruik Mobiliteitsinfrastructuur | Nadeel | 403 | I |
Vertraging realisatie tijdelijke brug hoger onderwijs | Voordeel | 135 | I |
Zero Emissie zones | Nadeel | 95 | I |
Klein asfaltonderhoud | Voordeel | 150 | I |
Afrekening nutskosten | Nadeel | 152 | I |
Onderhoud elementenverharding | Nadeel | 155 | I |
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 300.000 | Nadeel | 136 | I |
Totaal lasten | Nadeel | 64 |
Baten | bedragen x € 1.000,- | ||
---|---|---|---|
Toelichting | Bedrag | I/S | |
Duurzaam gebruik Mobiliteitsinfrastructuur | Voordeel | 403 | I |
Zero emissie zones | Voordeel | 95 | I |
Opbrengsten reclames in de openbare ruimte | Voordeel | 78 | I |
Verrekening van energiekosten | Voordeel | 46 | I |
Overige verschillen onder de rapporteringsgrens van € 300.000 | Voordeel | 17 | I |
Totaal baten | Voordeel | 639 |
Detail
Kapitaallasten
Het voordeel aan kapitaallasten is onder andere ontstaan door verlaging van het rentepercentage van de toegerekende rente van 1,3% naar 0,47%. Verder zijn er verschillen door vertraging in de uitvoering bij wegvervangingen, het revitaliseren van de openbare ruimte en het circulair maken van werfterrein zuid. In het kader van 'Nieuw voor oud' zal het investeringsvolume van diverse vervangingsbudgetten waaronder de vervangingsbudgetten wegvervangingen en revitalisering naar beneden worden bijgesteld. Tenslotte zijn de kapitaallasten van de fietsenstalling (€ 75.000) verantwoord op taakveld Parkeren (2.2), maar geraamd op dit taakveld Verkeer (2.1).
Duurzaam gebruik Mobiliteitsinfrastructuur
De gemeente Apeldoorn is één van de koplopergemeenten voor innovatieve maatregelen voor een veilig, slim, doelmatig en duurzaam gebruik van de mobiliteitsinfrastructuur. De looptijd van het project loopt tot en met 2027 en de kosten hebben wij niet geraamd in de begroting. Tegenover het nadeel aan kosten staat een voordeel uit een rijksvergoeding (SPUK).
Tijdelijke brug
De tijdelijke brug over het kanaal ten behoeve van studenten hoger onderwijs is later dan gepland gerealiseerd en in gebruik genomen. Dit jaar zijn er geen kapitaallasten. Tegenover dat voordeel staat een nadeel, omdat de onttrekking aan de reserve hoger onderwijs (taakveld 0.10) ook vervalt.
Zero Emissie Zones
Tegenover de kosten die we afgelopen jaar maakten in de voorbereiding op de invoering van een Zero Emissie Zone staat een rijksvergoeding (SPUK).
Klein asfaltonderhoud
Vanwege het slechte weer in het laatste kwartaal van 2024 is een deel van de asfaltwerkzaamheden (uitval asfaltsetdagen) niet uitgevoerd. De aannemer zal deze werkzaamheden in het begin van 2025 uitvoeren. Voorgesteld wordt om het budget mee te nemen naar 2025 via de reserve overlopende projecten (ROP taakveld 0.10).
Afrekening nutskosten
In 2024 hebben wij afrekeningen nutskosten voor de openbare verlichting ontvangen voor een bedrag van € 152.000. Deze afrekeningen hadden betrekking op de jaren 2021 tot en met 2023 en waren niet voorzien.
Onderhoud elementenverharding
Het onderhoud van onze elementenverharding (klinkers en tegels) wordt door een aantal aannemers uitgevoerd. Volgens het contract hebben de aannemers recht op een indexatie. De indexen zijn harder gestegen dan voorzien. Een deel van het bedrag had betrekking op 2023.