Samenleving

Doelen & prestaties

3. Onderwijs & Opleiding - Versterkte kansengelijkheid doordat jeugdigen kansen krijgen in het onderwijs.

xxx

Samen met onze onderwijspartners willen we dat onze jeugdigen worden uitgenodigd om te groeien, te leren en te ontwikkelen. We zorgen voor een complementair aanbod van onderwijs en zorg, zodat iedere jeugdige passend bij zijn talent, vermogen, ambitie en achtergrond optimale kansen krijgt om zich te ontwikkelen tot zijn eigen unieke persoon. Het schoolsucces van jeugdigen wordt behalve door de input van de school beïnvloed door verschillende factoren, zoals de sociaaleconomische positie van ouders, de sociale steun waar leerlingen een beroep op kunnen doen en de taalvaardigheid van ouders. Van gelijke kansen is sprake als de achtergrond van leerlingen geen rol speelt in het schoolsucces dat zij kunnen behalen. Om te zorgen dat Apeldoornse jeugdigen kansen krijgen in het onderwijs wordt gewerkt aan vier subdoelstellingen. Als eerste gaat er aandacht uit naar het behalen van een startkwalificatie of een passende vervolgstap, hierbij zetten we in op het voorkomen van schooluitval. Daarnaast moet een betere verbinding tussen thuis, school en zorg in het bijzonder voor meer kwetsbare leerlingen bijdragen aan betere ondersteuning ten behoeve van, o.a., het onderwijs. Verder zien wij dat steeds jongere kinderen risico lopen op ontwikkelachterstanden wat maakt dat kansengelijkheid op jonge leeftijd al een rol speelt. Focus op het jonge kind moet bijdragen aan meer kansen(gelijkheid) in het onderwijs. Tot slot is van belang dat onze schoolgebouwen van goede kwaliteit zijn, zodat wordt bijgedragen aan kansen van jeugdigen in het onderwijs.

Wat hebben we bereikt in 2024?

xxx

Eind 2023 zijn we voor het eerst in gesprek gegaan met het brede veld van kinderopvangorganisaties in onze stad. Een gemêleerd gezelschap van landelijk werkende organisaties tot lokale eenmansbedrijven. Het heeft ons inzicht gegeven in de opgave waar de reguliere opvang voor staat. Ook hebben we veel informatie kunnen delen over de ondersteuningsmogelijkheden vanuit de gemeente. Eind 2024 heeft dit geresulteerd in een routekaart Jonge Kind voor professionals in kinderopvang en onderwijs. In 2025 verwachten we dat de kinderopvang beter weet waar ze hun zorgvragen kunnen stellen en daarmee sneller en meer passende hulp wordt ingezet. Verder hebben we gezamenlijk afgesproken welke informatie bij de overgang naar het basisonderwijs wordt gedeeld na toestemming van ouders.

Vanuit het actieplan preventie Jeugdzorg en Onderwijs is er vanaf april 2024 een eerste uitbreiding geweest van de inzet van de brugfunctionaris in het onderwijs, met als start uitbreiding van inzet op 12 PO scholen en 2 VO scholen met de hoogste onderwijsachterstandsscores. De eerste terugkoppeling vanuit scholen is erg positief. De brugfunctionaris zorgt voor verbinding tussen het gezin thuis, het kind op school en de omgeving van de school. Door signalen op tijd te zien, er wat aan te doen en door ouders te betrekken bij de school, krijgen kinderen beter de kans om zich goed te ontwikkelen. Zo zijn er scholen met een kwetsbare populatie waar de brugfunctionaris de ouders actief de school in haalt en koffieochtenden organiseert, waardoor ouders meer betrokken zijn bij de ontwikkeling van hun kind en laagdrempelig opvoedingsvraagstukken bespreken. De brugfunctionaris bouwt een vertrouwensband op met de ouders en werkt systemisch. Bijvoorbeeld tijdens huisbezoeken, waarbij ouders praktisch worden geholpen en belemmeringen worden weggenomen ten behoeve van de ontwikkeling van het kind. Denk daarbij aan het aanvragen van een biebpas, het betrekken van een armoedeaanpakker, zorgen dat jongere broertjes of zusjes met een VVE indicatie naar de peuterspeelzaal gaan, een aanvraag doen voor een fiets zodat een kind naar school kan, helpen met het begrijpen van oudercommunicatie van school waardoor de ouder naar het 10-minuten gesprek gaat, zorgen dat kinderen aan kunnen sluiten bij een sportvereniging. Een groot deel van de vragen betreft ook opvoedondersteuning, waarbij de brugfunctionaris ook trends inzichtelijk maakt zodat er ook op groepsniveau tips en adviezen kunnen worden aangeboden. Ook in de buurt legt de brugfunctionaris verbindingen, met als voorbeeld in een wijk in Apeldoorn waar veel zorgen zijn waardoor ouders hun kinderen niet buiten durven te laten spelen. In samenhang met de buurtagent, andere betrokkenen en 2 scholen ontwikkelt de brugfunctionaris buitenschools aanbod voor de kinderen. In de monitor maatschappelijke ontwikkeling staan een aantal inwonersverhalen die de ervaring van ouders en kinderen beschrijven.

Op het gebied van verzuim is het proces rondom het delen van data tussen gemeente, jeugdzorg en onderwijs via een privacy protocol afgehecht, waardoor ook onze leerplichtambtenaren beter aangesloten zijn op casuïstiek. Voorheen was het veelal onduidelijk welke informatie er bij zorgen over jeugdigen mocht worden gedeeld op basis van privacy. Daardoor werden er door betrokken partijen (bijvoorbeeld school, het CJG, de leerplichtambtenaar) verschillende stappen ondernomen om te helpen die niet op elkaar waren afgestemd. Door dit protocol weten betrokkenen hoe en welke informatie er gedeeld mag worden zodat ze een jeugdige zo goed mogelijk kunnen helpen.

Onderwijshuisvesting
In 2024 hebben we geïnvesteerd in de verbetering van onderwijsvoorzieningen als een cruciaal onderdeel van ons streven naar kwalitatief goed onderwijs voor de jeugdigen van Apeldoorn. Onze investeringen omvatten diverse projecten zoals Eloy, Sjofar, uitbreiding Zonnehoek en UDO.
Zo is de basisschool Eloy opgeleverd, bevond project Sjofar zich in de realisatiefase, is er een locatie uitbreiding gerealiseerd voor de Zonnehoek en is het project UDO gestart met een haalbaarheidsonderzoek naar mogelijke verplaatsing naar het stationsgebied, met als doel een lerend district te creëren voor Apeldoorn.
We hebben specifiek gefocust op het moderniseren van de faciliteiten, zoals het realiseren van moderne klaslokalen. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in verbeterde ventilatiesystemen en andere maatregelen om de luchtkwaliteit binnen de schoolgebouwen te optimaliseren, wat bijdraagt aan de gezondheid en concentratie. Verder zijn de schoolgebouwen verduurzaamd, met aandacht voor energie-efficiëntie en milieuvriendelijkheid. Bovendien zijn er verschillende schoolpleinen vergroend, waardoor jeugdigen en buurtbewoners niet alleen buiten kunnen spelen en bewegen, maar ook kunnen genieten van de natuurlijke omgeving.
Daarnaast heeft de raad in 2024 een investeringskrediet van 37 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het uitvoeringsprogramma van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) 2024-2039. Zeven IHP-projecten zijn gestart in de initiatieffase, elk met als resultaat een businesscase te ontwikkelen. Deze projecten, waaronder Prinses Juliana, De Waterval, Ichthus & Margriet, Prinsenhof & Hofpark, Koningin Wilhelmina, Rietendak en de Sterrenschool, zijn gericht op het verbeteren van de onderwijshuisvesting en het bieden van moderne en geschikte faciliteiten.
Met deze uitgebreide initiatieven streven we ernaar niet alleen de fysieke infrastructuur van onze scholen te verbeteren, maar ook een onderwijsomgeving te creëren waarin elke jeugdige in Apeldoorn de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen.

Deze pagina is gebouwd op 06/26/2025 15:20:54 met de export van 06/26/2025 15:01:07