Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | |||
---|---|---|---|---|---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's |
1.1 Apeldoorn is een veilige gemeente (en dat willen we zo houden) | 1.1.1 Het rapportcijfer 'veiligheid in de buurt' is gelijk of hoger dan 7,6 (in 2022:7,5), het percentage inwoners dat zich veilig voelt (60% in 2022) is gelijk of gestegen, het aantal incidenten (23.555 in 2022) en misdrijven is gelijk of afgenomen. | ||||
1.1.2 Ten aanzien van het IVP thema gedigitaliseerde criminaliteit wordt niet meer dan 6% slachtofferschap ervaren en het aantal geregistreerde misdrijven gedigitaliseerde criminaliteit blijft gelijk of verminderd | |||||
1.1.3 Ten aanzien van IVP-thema sociale kwaliteit ervaart niet meer dan 9% van de inwoners sociale overlast en de aantal incidenten sociale kwaliteit in 2024 is verminderd ten opzichte van 2023 | |||||
1.1.4 Ten aanzien van het IVP-thema ondermijning en georganiseerde criminaliteit zetten we in op het signaleren en het integraal voorkomen, verstoren en verminderen van georganiseerde/ ondermijnende criminaliteit. | |||||
1.1.5 Ten aanzien van het IVP-thema jeugdcriminaliteit en individuele probleemjongeren verminderd het strafbaar gedrag van jongeren in 2024 tov 2023. | |||||
1.1.6 De in- en externe bewustwording ten aanzien van ondermijning en georganiseerde criminaliteit wordt vergroot. | |||||
1.1.7 We gaan informatie gestuurd werken door het verder doorontwikkelingen van het gemeentelijk informatieknooppunt (GIK) (nieuw) | |||||
1.1.8 Meer inzicht op zowel de preventieve als repressieve kant van zorgfraude | |||||
1.1.9 Zorg en veiligheid verbeteren de samenwerking op complexe maatschappelijke problemen en dat doen zij op een doelmatige en doeltreffende manier. | |||||
1.2 Voorkomen, beperken en bestrijden van incidenten, rampen en crises | 1.2.1 Op basis van een sterke informatie positie van de veiligheidsregio Noord en Oost Gelderland worden in 2024 meer mensen geleerd gevaar te voorkomen en wordt hulp verleend wanneer mensen dat nodig hebben bij een brand, ongeval of crisis | ||||
1.2.2 We bereiden ons preventief voor op natuurbrandbestrijding in verband met de te verwachte toename van onbeheersbare natuurbranden. | |||||
1.3 Meer inwoners ontvangen toegankelijke, passende en samenhangende hulp dichtbij, die aansluit bij de eigen leefomgeving. | 1.3.1 In elk stadsdeel is een wijkteam Samen055 actief dat werkt volgens een vastgestelde integrale en ontschotte werkwijze waarbij de leefwereld van de inwoner centraal staat en waarvan de financiering en samenwerking geborgd is. | ||||
1.3.2 Het aantal inwoners dat begeleiding zonder indicatie ontvangt van het wijkteam Samen055 is hoger dan in 2023. | |||||
1.3.3 Minimaal 200 jeugdigen en hun gezinnen ontvangen door de inzet van regie in het wijkteam samenhangende en doelmatige ondersteuning in 2024 | |||||
1.3.4 Door 20 kinderen, die gebruik maken van het aangepast vervoer, in 2024 te leren zelfstandig te reizen is de inzet van aangepast vervoer bij hen niet meer nodig. | |||||
1.3.5 Door voorlichting en ondersteuning van minimaal 200 ouders die uit elkaar willen gaan, is bijgedragen aan het voorkomen van complexe scheidingen | |||||
1.4 Meer inwoners kijken naar elkaar om en voelen zich thuis in de wijk. | 1.4.1 In 2024 wordt een Digitale Sociale Kaart beschikbaar gesteld waarmee het aanbod aan voorzieningen, hulp en initiatieven in de gemeente inzichtelijk wordt gemaakt voor zowel inwoners als professionals. | ||||
1.4.2 Meer inwoners bieden in 2024 meer en langere informele zorg aan elkaar doordat de formele zorg hierop beter aansluit | |||||
1.4.3 Meer jongeren krijgen door het jongerenwerk ondersteuning en kansen om hun talenten te ontwikkelen in hun wijk. | |||||
1.4.4 Vergroot welzijn van onze inwoners door het borgen van de extra inzet op welzijn zoals eerder toegekend voor de jaren 2022 t/m 2025 | |||||
1.5 Meer inwoners zijn betrokken bij hun straat, buurt, dorp of stad | 1.5.1 In 2024 zijn er vitale(re) buurten, wijken en dorpen | ||||
1.5.2 Meer initiatieven vanuit een steeds bredere groep inwoners | |||||
1.5.3 De samenwerking met onze inwoners is vergroot. | |||||
1.5.4 ABCD - pilot in de Horsten voortgezet | |||||
1.6 Alle inwoners van de gemeente Apeldoorn worden in gelijke mate behandeld en kunnen gelijkwaardig meedoen in een inclusieve en toegankelijke omgeving | 1.6.1 Het activiteitenoverzicht inclusie is verder uitgevoerd | ||||
1.6.2 Verbeterde toegankelijkheid van openbare gebouwen en het openbaar gebied | |||||
1.7 We voelen ons samen sterker, inclusie van, voor en door Apeldoorners. | 1.7.1 Door onze ondersteuning en aanjagende rol is de ontmoeting van verschillende culturele activiteiten uitgebreid en het cultuursensitief werken gestimuleerd | ||||
1.7.2 Diverse activiteiten zijn georganiseerd voor verschillende doelgroepen | |||||
Toelichting | |||||
1.3.2 Deze indicator krijgt een plek in de Monitor Maatschappelijke Ontwikkeling. Op dit moment is dit aantal nog niet inzichtelijk. 1.3.3. In 2024 zijn alle wijkteams van start gegaan en is de inzet uitgebreid om regie te kunnen voeren. Op basis van de cijfers zien we dat er bij meer dan 200 kinderen een wijkconsulent betrokken was die regie voerde. Vanuit privacy en inrichting van het systeem kan nu niet bij alle gezinnen waarbij regie gevoerd wordt dit geregistreerd worden. Hier is aandacht voor en werken we in 2025 aan verder. Daarnaast hebben we in 2024 de capaciteit uitgebreid vanuit de extra middelen van het actieplan, maar zien we ook dat het tijd kost om in de huidige arbeidsmarkt deze mensen te vinden. Als laatste worden alle wijkconsulenten in 2025 geschoold in regie voeren, zodat dit verder uitgebreid kan worden in het wijkteam. 1.3.4 Het streefgetal van 20 leerlingen is niet behaald. Er zijn diverse manieren om kinderen te begeleiden naar zelfstandigheid zoals het bieden van een km-vergoeding, begeleiding door een organisatie, een e-bike of een OV-vergoeding. De toegang doet sinds Q1/Q2 2024 actiever onderzoek bij nieuwe aanvragen en herbeoordelingen. De uitvoering is deze nieuwe werkwijze zich nog eigen aan het maken. Daarnaast is de samenwerking met de organisatie die begeleiding biedt in december 2024 geëvalueerd en zijn er nieuwe afspraken gemaakt om de samenwerking te verbeteren voor 2025. Tevens zijn we in gesprek met een andere organisatie om mee samen te werken om kinderen zelfstandig te leren reizen. 1.4.1 De openbare publicatie van de website Buurtwijzer (is digitale sociale kaart) is verzet naar Q1 2025 in plaats van Q4 2024. Er worden nog gebruikerstesten uitgevoerd met inwoners, professionals en samenwerkingspartners. Hiermee zetten we inwoners en professionals in positie om dit nieuwe instrument direct bij de start toe te kunnen passen in hun dagelijkse werkzaamheden 1.4.4 De gemeenteraad zal eerst via Financieel Perspectief dit budget structureel beschikbaar moeten stellen, dan pas kunnen we het inhoudelijk borgen. Project loopt volgens planning. 1.6.2. In 2023 is de gemeente Apeldoorn actief gestart met het uitdragen en aanjagen van inclusie. In de MPB 2023-2026 hebben we hiervoor geld gereserveerd. Samen met partners uit onder andere zorg, onderwijs, verenigingen, instellingen en ondernemers vormen we een inclusienetwerk. Hierdoor kunnen we goede ideeën bundelen en van elkaar leren en elkaar versterken. Het brengt breed gedragen beweging op gang die het belang van inclusie uitdraagt. Het opstarten van een inclusie netwerk heeft tijd nodig, waardoor de gereserveerde post voor de campagne nog niet is benut. 1.7.2. In 2023 is een eerste editie van een activiteitenoverzicht uitgebracht, waarbij er een start is gemaakt met het opzetten van diverse netwerken om gezamenlijk met deze partners, invulling te kunnen geven aan activiteiten. De regenboog-gelden die vrijkwamen vanuit het rijk door het ondertekenen van de intentieverklaring Regenbooggemeente, zijn in december 2023 uitgekeerd. |