Samenleving

Doelen & prestaties

5. Gezondheid - Een stevig vangnet met verbinding naar de sociale basis voor alle inwoners die dat nodig hebben

xxx

Pas als inwoners geen eigen oplossingen kunnen vinden en de algemene voorzieningen niet passend zijn, zetten we maatwerkvoorzieningen in. Door te werken aan goede voorzieningen in de buurt spannen we ons in om het beroep op het gemeentelijke maatwerkvoorzieningen zo klein mogelijk te houden. De noodzakelijke maatwerk ondersteuning sluit zoveel mogelijk aan bij de identiteit en de levenswijze van deze inwoner en kent verschillende vormen. Zo verstrekken we hulpmiddelen die bijdragen aan de zelfstandigheid, individuele begeleiding gericht op herstel of bestendiging. Vaak gaat het om een combinatie van verschillende voorzieningen, waarbij altijd eerst wordt gekeken naar wat iemand zelf kan, al dan niet met behulp van het sociale netwerk en de inzet van algemene voorzieningen. We zorgen ervoor dat inwoners zo lang mogelijk in de eigen woonomgeving kunnen blijven. Als thuis wonen niet mogelijk is, zorgen we voor opvang, verblijf of een beschermde woonplek.

Wat hebben we bereikt in 2024?

xxx

Jeugdgezondheidszorg groepsbureaus
Jonge ouders hebben behoefte om met elkaar in gesprek te gaan over het opvoeden en opgroeien van hun kind(eren). In 2024 is de jeugdgezondheidszorg gestart met groepsbureaus. Waar ze hoopten 1 groepsbureau te starten, zijn het er 6 geworden. Na het wegen en meten gaan ouders met elkaar in gesprek over vragen die bij hen spelen. De jeugdverpleegkundige brengt af en toe kennis in maar laat vooral ouders aan het woord. Doel van deze opzet is dat jonge ouders het eigen netwerk versterken en bij opvoedvragen eerst een beroep doen op hun eigen versterkte netwerk in plaats van direct op professionele hulp.

Jeugdzorg
Minder aanbieders
In het coalitieakkoord is het streven om met minder aanbieders in de zorg te werken opgenomen. In 2024 zijn aanbieders die een jaar geen jeugdigen in zorg hebben gehad, uitgeschreven uit de raamovereenkomst. In 2023 schreven wij via deze weg al 91 jeugdzorg aanbieders weg. In 2024 betrof dit daar bovenop 13 jeugdzorgaanbieders. Het uitschrijven van deze aanbieders betekent een stap in de richting van een meer overzichtelijk zorgaanbod voor onze inwoners. Op het moment van schrijven heeft Apeldoorn nog ongeveer 250 gecontracteerde jeugdzorgaanbieders over.

Inkoop hoog specialistische jeugdzorg
In 2024 is de gezamenlijke inkoop met de zeven Gelderse jeugdzorgregio’s (G7 genoemd) voor weinig voorkomende complexe hulpvragen afgerond. Dit worden de essentiële functies, de hoog specialistische jeugdzorg, genoemd. Voor jeugdigen en gezinnen moet niet alleen de beschikbaarheid van deze zorg verbeteren, maar ook de zorg zelf transformeren: betere kwaliteit, zo dichtbij huis - en zo thuis als mogelijk. Alle gemeenten binnen de G7 hebben de overeenkomst getekend voor de inkoop van deze essentiële functies. De overeenkomst gaat per 1/1/2025 in. Hoewel onze inwoners in 2024 geen effect hebben gemerkt van deze stap, was dit een grote stap om in de toekomst deze zorg beter in te richten. Het betreft zorg voor onze meest kwetsbare inwoners, waarbij we zien dat zorg nu dikwijls niet beschikbaar is, waardoor problematiek verergert.

Jeugdbescherming
De afgelopen twee jaar hebben wij uw raad diverse malen geïnformeerd over de jeugdbeschermingsketen die landelijk onder druk stond met wachtlijsten tot gevolg. Ook bij Jeugdbescherming Gelderland in Apeldoorn zagen en zien we dit terug in het fluctueren van de wachtlijst. Daar waar het eind 2023 gelukt was de forse wachtlijst terug te brengen tot 0, zagen we in de loop van 2024 de wachtlijst weer oplopen. In september stonden er 13 gezinnen op de wachtlijst. Op het moment van schrijven, januari 2025, is dit teruggebracht tot 3 gezinnen.
Omdat het om kwetsbare jeugdigen en gezinnen gaat, is ook in 2024 fors geïnvesteerd in het aantrekken van nieuw personeel. In 2024 is ook de landelijke afspraak voor caseloadverlaging ingevoerd om de werkdruk voor professionals in de jeugdbescherming te verlagen.
Ondanks deze inspanningen blijft het kwetsbaar en loopt de jeugdbescherming tegen de grenzen aan van aanvaardbare zorg en werkdruk. De tot nu toe ingezette verbeteracties bieden telkens slechts kortstondige verlichting en pakken het onderliggende stelsel- en organisatieprobleem niet aan, waardoor kinderen en gezinnen, van instelling naar instelling gaan. Dit is een landelijk beeld en heeft geleid tot het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming dat een toekomstbeeld schetst om de jeugdbescherming te vereenvoudigen en beter te organiseren.
De pilot ‘toekomsttuin’ die in 2023 is gestart, is in 2024 met alle betrokken organisaties voortgezet om in Apeldoorn stappen te zetten richting het Toekomstscenario. In de toekomsttuin is in een Veilig Verder Team samengewerkt tussen professionals van Veilig Thuis, Gecertificeerde aanbieders (GI’s), Raad voor de Kinderbescherming, Moviera en GGZ. In totaal heeft het Veilig Verder Team in 2024 45 gezinnen gezinnen/huishoudens ondersteund waarvan in 21 gezinnen/huishoudens een actieve samenwerking (samen oplopen) met wijkteams Samen055 plaats heeft gevonden. In 2024 heeft in 42 casussen een gezamenlijke analyse (integrale bespreking) van casuïstiek tussen de betrokken wijkconsulent van Samen055 en veiligheidspartners plaatsgevonden. Dit draagt bij aan een brede (0-100 jaar) en systemische blik; het hele gezin of huishouden staat centraal om de onveiligheid goed te wegen en te bepalen wat nodig is, waardoor de hulp beter aansluit op de werkelijke situatie en behoeften van het hele gezin of huishouden. De samenwerking in de toekomsttuin is erop gericht om gezinsgerichter, eenvoudiger en transparanter samen met en rondom het gezin te werken zodat gezinnen en met name de kinderen eerder, sneller en betere hulp krijgen. In 2024 zien we dit terug in een verdere daling van het aantal jongeren dat jeugdbescherming krijgt ten opzichte van eerdere jaren. Dit betekent minder instroom bij jeugdbeschermingsorganisaties zodat zij zich maximaal kunnen richten op gezinnen waar de nood het hoogst is. Met deze ontwikkelingen sturen we op een preventieve aanpak voor gezinnen waar onveiligheid speelt en minder inzet van specialistische zorg.

Beschermd Thuis
In 2024 is de inkoopprocedure voor Beschermd Thuis succesvol afgerond. Daarbij is een strategisch partnerschap aangegaan met zorgaanbieders om de implementatie van Beschermd Thuis in de wijk verder vorm te geven. Dit draagt bij aan het versterken van zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie van inwoners met een psychische kwetsbaarheid.

Langdurig beschikken
We hebben in 2024 de aanpak van Wmo indicaties verandert. Wijkconsulenten van Samen055 kunnen voortaan Wmo indicaties afgeven voor een langere periode, tot wel 20 jaar, bij inwoners die langdurige en/of blijvende ondersteuning nodig hebben vanwege hun ziekte of beperking. Binnen de periode van 20 jaar evalueren zij met de inwoner hoe het gaat.
Deze werkwijze verschilt van de vorige standaard waarbij herindicaties regelmatig terugkwamen. Die gesprekken zorgden voor veel spanning bij inwoners. Vooral bij inwoners bij wie de persoonlijke situatie niet verandert of verbetert. De nieuwe aanpak biedt meer rust en zekerheid voor deze groep inwoners.
Het langdurig beschikken is van toepassing bij de volgende Wmo producten: begeleiding individueel basis (tot maximaal 3 jaar), begeleiding groep duurzaam intensief, huishoudelijke hulp (schoon huis en regie op een gestructureerd huishouden), maaltijdbegeleiding, persoonlijke verzorging en respijtzorg (afhankelijk van de beschikbare plekken).

Reablement
Bij het reablement-gedachtegoed help je iemand zijn eigen leven te leiden. Je neemt niet over wat mensen zelf kunnen, helpt mensen dat te herwinnen wat ze niet meer kunnen en zorgt samen voor een oplossing voor dat wat overblijft.
De gemeente Apeldoorn was in 2024  betrokken bij een project Reablement in de Maten en Zevenhuizen, waarbij mensen die een thuiszorgaanvraag doen eerst een gesprek krijgen. In dat gesprek wordt vanuit de reablement gedachte breed gekeken naar een hulpvraag. Naast de thuiszorgorganisaties en ergotherapeuten zijn ook Stimenz en de Kap betrokken bij het beantwoorden van de hulpvragen.
Reablement is een werkwijze waarbij je de inwoner zo veel mogelijk zelf de regie over zijn eigen leven laat houden. Ook Powerful Ageing is bijvoorbeeld een vorm van Reablement.

Powerful Ageing
In 2024 is in Apeldoorn Noord gestart met een pilot Powerful Ageing. Deze pilot richt zich op inwoners die een nieuwe aanvraag huishoudelijke hulp doen. Inwoners die hiervoor in aanmerking komen worden voor een intake naar een hiervoor opgeleide fysiotherapeut verwezen. Zij brengen de fysieke zelfredzaamheid voor de WMO-consulent in kaart, én kunnen een wetenschappelijk onderbouwde interventie aanbieden om dit te verbeteren en te behouden. Hierdoor heeft de WMO-medewerker objectieve informatie over het fysiek functioneren van de inwoner, en kunnen inwoners geholpen worden om vanuit hun eigen kracht zelfstandig thuis blijven wonen. In 2025 wordt deze pilot uitgerold in heel Apeldoorn.

Aanbesteding hulpmiddelen
In 2024 hebben we de aanbesteding voor Wmo hulpmiddelen succesvol afgerond. Per 1 oktober 2024 hebben we een contract met 2 partijen. Doordat we hulpmiddelen voortaan huren in plaats van kopen bij de leveranciers, ontstaat efficiëntie in zowel het leveren van de hulpmiddelen als op financieel gebied.

Huishoudelijke hulp
We hebben in 2024 de aanbesteding voor huishoudelijke hulp voorbereid. In deze aanbesteding houden we rekening met lokale ontwikkelingen zoals wijkgerichte samenwerking en willen we met de contracteren partijen strategisch partnerschap aangaan. We kiezen voor 1 totaalproduct voor huishoudelijke hulp.

Deze pagina is gebouwd op 06/26/2025 15:20:54 met de export van 06/26/2025 15:01:07