Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | |||
---|---|---|---|---|---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's |
5.1 De houdbaarheid, toegankelijkheid en passendheid van WMO- en Jeugdvoorzieningen zijn verbeterd. | 5.1.1. De Hervormingsagenda is voor Apeldoorn uitgewerkt en de benodigde inspanningsmaatregelen zijn conform de landelijke planning geïmplementeerd | ||||
5.1.2. We hebben de inkoop van de Wmo-maatwerkvoorzieningen: hulpmiddelen, trapliften en respijtopvang in 2024 succesvol afgerond zodat de toegang deze voorzieningen kan blijven indiceren. | |||||
5.1.3. In 2024 is de inkoopprocedure voor Beschermd Thuis succesvol afgerond en is strategisch partnerschap aangegaan om de implementatie van Beschermd Thuis in de wijk verder vorm te geven. | |||||
5.1.4. We organiseren een domein overstijgend verkennend gesprek die inwoners leidt naar de best passende (GGZ)-ondersteuning of behandeling. | |||||
5.1.5. Apeldoorn Werkt Mee is uitgebreid met de doelgroep 18- en 67+ in 2024. | |||||
5.2 De positie van kwetsbare groepen is verbeterd | 5.2.1. We zien in 2024 een daling van het aantal ondertoezichtstellingen en het aantal herhaalde meldingen bij Veilig Thuis. | ||||
Toelichting | |||||
5.1.1. Op risico, planning en financiën wordt een afwijking gerapporteerd. De planning verloopt niet volgens het oorspronkelijke landelijke implementatieplan. Niet alle maatregelen kunnen worden ingevoerd, vanwege latere bekendmaking van stukken door het Rijk (bijv. rond reikwijdte). Hierdoor lopen wij als gemeente vertraging op. Andere maatregelen zijn al wel in gang gezet (bijv. ontwikkeling van Samen055 als sterke lokale teams), maar is onduidelijk of de financiële taakstelling die daaraan gekoppeld is, gehaald wordt. Daarbij is het onzeker of we de ingeboekte besparing in latere jaren zullen gaan realiseren, waarbij wij zien dat de huidige kosten stijgende ontwikkelingen binnen de Jeugdzorg haaks staan op de opgelegde besparing. Daarmee lopen we het risico dat de verplicht ingeboekte besparing met ingang van 2025 voor € 4,5 miljoen en 2026 van € 8 miljoen aflopend naar € 7,5 miljoen vanaf 2027 structureel, niet haalbaar zal zijn. Van de opgelegde taakstelling is tenminste € 6 miljoen met onzekerheid omgeven. Dit kan oplopen, vanwege het risico op verschuiven van kosten in plaats van vervallen en maatregelen waar al invulling aan wordt gegeven zoals POH’s welke al grotendeels zijn ingevoerd. Met het risico dat we de taakstelling vanaf 2025 niet zullen realiseren wordt er een afwijking op financiën gerapporteerd, ondanks dat er voor 2024 geen taakstelling volgt vanuit de Hervormingagenda. Dit jaar treden we fors buiten de afgegeven bandbreedte wat niet in het budget van 2025 is verwerkt en het niet halen van de taakstelling vanuit de Hervormingsagenda met ingang van 2025 betekent een extra aanvullend tekort. Het risico van vertraging en op financiën zien we als een meerjarig risico. In september 2024 is de raad geïnformeerd over zowel de financiële als inhoudelijke ontwikkelingen rondom de Hervormingsagenda. 5.1.2 5.1.5 Apeldoorn Werkt Mee is uitgebreid met de doelgroep 18- en 67+ in 2024. |