Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Behalen we onze doelen? | |||
---|---|---|---|---|---|
Doel | Prestatie | Inhoud | Financiën | Planning | Risico's |
3.1 Jeugdigen krijgen meer kansen in het onderwijs, gericht op een startkwalificatie, en waar niet haalbaar, op een voor hen passende vervolgstap | 3.1.1 Wij voorkomen en bestrijden schoolverzuim zodat in 2024 het aantal leerlingen in Apeldoorn dat absoluut verzuimt lager blijft dan dat van het landelijke gemiddelde (2,7 per 1000 ll) | ||||
3.1.2 Wij voorkomen en bestrijden relatief schoolverzuim zodat het relatief verzuim in 2024 daalt naar maximaal het landelijke gemiddelde (= 20 per 1.000 leerlingen) | |||||
3.1.3 Het aantal leerlingen dat zonder startkwalificatie het onderwijs verlaat daalt in 2024 (-0,35%) naar het landelijk gemiddelde van 2,35% | |||||
3.1.4 Leerlingen van onderwijsachterstandsscholen in 2 gebieden hebben toegang tot cultuur- en sportactiviteiten na school. | |||||
3.2 Er is meer verbinding tussen thuis, school en zorg rondom de jeugdige | 3.2.1 Voor leerlingen op 14 onderwijsachterstandenbeleid (oab) scholen en 2 VMBO scholen wordt de verbinding tussen thuis, school en zorg verbeterd. | ||||
3.3 Verspreid over de stad en de dorpen hebben we meer kwalitatief goede schoolgebouwen. | 3.3.1 De vernieuwde uitvoeringsagenda van het beleidsrijk Integraal Huisvestingsplan (IHP) met een looptijd van 4 jaar (en doorkijk naar de volgende 12 jaar) is conform planning uitgevoerd | ||||
3.4 Meer jonge kinderen met een risico op ontwikkelachterstanden hebben de kans op een goede start in het basisonderwijs door passende ondersteuning. | 3.4.1 100% van de kinderen op de voorscholen laat een groei zien waardoor hun achterstanden worden verkleind | ||||
3.4.2 In 2024 maken 90 kinderen, van ouders met inkomen tot 130% van het sociaal minimum, met ondersteuning van de gemeente gebruik van kinderopvang | |||||
Toelichting | |||||
3.1.1 Het meest recente landelijk gemiddelde is het gemiddelde van het schooljaar 2022-2023 (6,3 per 1000 leerlingen). In Apeldoorn is het absoluut verzuim t.o.v. vorig jaar gestegen van 48 naar 71. De stijging in absoluut verzuim is ook een landelijke trend. Na onderzoek blijkt dat 28 van de 71 meldingen te wijten zijn aan een administratiefout. De invloed van leerplicht hierop is beperkt. Administratieve fouten ontstaan bijvoorbeeld wanneer een school een leerling een dag te laat in het systeem registreert terwijl de leerling wel op de school staat ingeschreven, een leerling in zorg blijkt te zijn, of een leerling al 18 jaar of ouder blijkt te zijn. In 43 gevallen betrof het een terechte melding van absoluut verzuim. Hiervan zijn 23 leerlingen inmiddels alweer terug naar school, werden 12 leerlingen 18 in hetzelfde schooljaar en zijn 4 leerlingen verhuisd naar een andere gemeente. Op de overige 4 leerlingen heeft leerplicht actie heeft ondernomen door contact te zoeken met de ouders, school en eventueel het Samenwerkingsverband. 3.1.2 Het meest recente landelijk gemiddelde is het gemiddelde van het schooljaar 2022-2023 (27 per 1000 leerlingen). Voor Apeldoorn lag het absoluut verzuim in het schooljaar 2022-2023 hoger dan dit landelijk gemiddelde (28 per 1000 leerlingen). Het landelijk gemiddelde van het schooljaar 2023-2024 is op dit moment nog niet bekend. Het absoluut verzuim in het schooljaar 2023-2024 in Apeldoorn is al wel bekend (31 per 1000 leerlingen). In Apeldoorn is het relatief verzuim t.o.v. vorig jaar gestegen van 630 naar 714. Ook deze stijging past in de landelijke trend. Scholen zijn als eerste aan zet om passend onderwijs te bieden en schoolaanwezigheid te bevorderen. Leerplicht wordt nu nog te vaak pas betrokken wanneer een leerling, volgens de leerplichtwet, een relatief verzuimer is. Daardoor is de impact van leerplicht soms te beperkt. De ambitie van leerplicht is om in 2025 toe te werken naar meer preventieve inzet van leerplicht om schooluitval te voorkomen. Team leerplicht probeert thuiszitten tegen te gaan door zo vroeg mogelijk betrokken te raken bij (dreigende) schooluitval, bijvoorbeeld door deel te nemen aan Multidisciplinaire overleggen. Leerplicht werkt daarnaast aan de ontwikkeling ‘van leerplicht naar leerrecht’ waardoor leerplicht eerder betrokken is bij casuïstiek die formeel niet onder de leerplichtwet valt, zoals bijvoorbeeld leerlingen in zorg. Daarnaast zijn we in het schooljaar ’23-’24 op alle PO en VO scholen gestart met een geactualiseerd thuiszittersprotocol. In het thuiszittersprotocol ligt de nadruk op vroegtijdige interventie en ouderbetrokkenheid om een betere samenwerking tussen school, thuis en overige partijen te bevorderen. Hierdoor komt er meer ruimte tot laagdrempelige individuele ondersteuning voor leerlingen die dit nodig hebben, met als doel dat leerlingen minder verzuimen en de duur van het thuiszitten afneemt. 3.4.2 De subsidieregeling voor gesubsidieerde plekken in de peuteropvang is met vertraging tot stand gekomen door enkele juridische vraagstukken. Vanaf mei 2024 is de regeling gepubliceerd. Het kost tijd voor een nieuwe regeling bekend is en de organisaties hierop zijn ingericht. Daardoor is het aantal aanvragen achtergebleven. In totaal hebben 17 peuters in 2024 gebruik gemaakt van de regeling |